جهت مشاهده به مجموعه چکیده مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی کلیک نمایید. چکیده مقالات

به اطلاع علاقه مندان و پژوهشگران محترم میرسانیم به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در نیمه اول آبان ماه ۱۳۹۱ چکیده مقالات نخستین کنگره در این سایت قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر تدوین و تبیین چگونگی رسیدن به علوم انسانی اسلامی گفت: اگر ما در مقابل علوم غربی موضع می گیریم و می خواهیم دانشگاه ها را از آن پاک کنیم به دلیل نقص موجود در این علوم است که باعث انحراف می شود. ما می خواهیم این نقص ها را […]

بخش بین المللی نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فردا ساعت ۹ صبح با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحب نظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می شود . گفتنی است ، در این بخش ۱۵ نفر میهمان خارجی شرکت می کنند و تمام مقاله […]

تندیس جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ویژه نوآوری و نظریه پردازی توسط آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد. به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، بر اساس اعلام شورای سیاست گذاری هرساله جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به برترین نظریه و نوآوری علمی از میان جدیدترین نظریات ارائه شده در جهان و […]

علوم انسانی اسلامی از زیرساخت‌های اساسی تمدن اسلامی است

دیدگاه‌ها برای علوم انسانی اسلامی از زیرساخت‌های اساسی تمدن اسلامی است بسته هستند

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه علوم انسانی اسلامی را یکی از زیرساخت‌های اساسی تمدن اسلامی دانست.

 به گزارش ستاد خبری نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی،  حجت الاسلام و المسلمین مسعود آذربایجانی مراحل علوم انسانی اسلامی را مرتبط با علوم معنادار انسان دانست و اظهار کرد: علوم انسانی اسلامی رفتارها، احوالات و در حقیقت فرآیند هایی که محوریت آن انسان است را شامل می شود و چون قید اسلامی را به همراه خود دارد مبانی اش باید از اسلام استخراج شود.

وی افزود: مبانی هستی شناسی، انسان شناسی، معرفت شناسی و ارزش شناسی چهار حوزه ای است که باید با بهره گیری از آیات قرآن در چارچوبی منسجم در علوم انسانی اسلامی تبیین شوند.

حجت الاسلام آذربایجانی تولید علوم انسانی متناسب با فرهنگ و نیازهای جامعه را مهم دانست و گفت: منظور از اسلامی شدن علوم انسانی داشتن دغدغه های ارزشی متناسب با مبانی دینی است.

 وی ادامه داد: یعنی علمی که در آن خداوند در حیطه جهان و جامعه نادیده گرفته نشود، انسان تنها از بعد مادی ارزیابی نشود و مرگ پایان حیات او نباشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اعتقاد بر اینکه تولید علوم انسانی اسلامی به معنای نفی علوم انسانی فعلی نیست، بیان کرد: علوم انسانی فعلی محصول عقلانیتی است که با مبانی اسلامی مطابقت ندارد. در واقع براساس عقلانیت جنبه های فرهنگی شکل گرفته است.

وی عنوان کرد: بخش هایی از علوم انسانی فعلی با علوم انسانی اسلامی منافات دارد که باید آن قسمت ها را کنار بگذاریم و متناسب با اسلام آن را باز تولید کنیم.

حجت الاسلام آذربایجانی علوم انسانی اسلامی را یکی از زیرساخت‌های اساسی تمدن اسلامی خواند و افزود: آن بخش از علوم که مبتنی بر مبانی انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی است را می‌توان اسلامی کرد اما از آن‌جا که این حرکت از جنس تولید علم است، با نگاه سطحی و شتاب‌زده به نتیجه نخواهد رسید چرا که نیازمند نظریه‌پردازی، نوآوری و استفاده از روش‌های نقد در علوم انسانی فعلی است.


سلسله مباحث علوم انسانی اسلامی از شبکه ۴

دیدگاه‌ها برای سلسله مباحث علوم انسانی اسلامی از شبکه ۴ بسته هستند

از امشب برنامه پگاه تحول، سلسه مباحث ویژه نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی را که با حضور تنی چند از صاحبنظران و اندیشمندان برگزار میشود میتوانید روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و پنج شنبه به مدت سه هفته از شبکه ۴ سیما بعد از اخبار ۲۰ ملاحظه فرمایید.


جلد دوم ویژه نامه علوم انسانی اسلامی منشر شد

دیدگاه‌ها برای جلد دوم ویژه نامه علوم انسانی اسلامی منشر شد بسته هستند

دومین جلد از ویژه نامه علوم انسانی اسلامی در قالب فصلنامه «صدرا» با مدیرمسئولی رضا غلامی و سردبیری عطاء الله رفیعی آتانی و با سردبیری مسعود معینی (سردبیر میهمان) که از سی‌ام اردیبهشت تا دوم خرداد برگزار می‌شود، منتشر شد.

این شماره از ویژه‌نامه اختصاص به گفت‌وگوهایی با محوریت ماهیت علوم انسانی اسلامی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی، استاد دکتر مهدی گلشن، دکتر احد فرامرز قراملکی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا، دکتر ابراهیم برزگر، دکتر علیرضا قائمی‌نیا، دکتر نجف لکزایی، دکتر منوچهر محمدی، دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر محمد فتحعلی خانی، دکتر پرویز امینی و حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی دارد.

همچنین در این شماره دیدگاه‌های استاد دکتر رضا داوری اردکانی، طه جابرالعلوانی، حسن حنفی، سید محمد نقیب العطاس و اسماعیل فاروقی علوم انسانی اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است.

برای تهیه شماره اول فصلنامه صدرا می‌توانید با شماره تلفن ۸۸۵۰۳۳۴۱ (۰۲۱) و ۸۸۵۰۵۴۰۲ (۰۲۱) تماس بگیرید.


قرآن مبنای علوم انسانی اسلامی است

دیدگاه‌ها برای قرآن مبنای علوم انسانی اسلامی است بسته هستند

عضو  هئیت  علمی  موسسه  آموزشی  و  پژوهشی  امام  خمینی  قرآن را مبنای علوم انسانی اسلامی دانست.

به  گزارش  ستاد  خبری  نخستین  کنگره  بین  المللی  علوم  انسانی  اسلامی، حجت الاسلام قاسم روانبخش با اشاره به اینکه علوم انسانی اسلامی زمینه  رسیدن  به  سعادت  و  پیشرفت  را  هموار می کند اظهار کرد: اسلام  برنامه ای  برای  تعیین  زمینه  های  علمی  تدوین  کرده  است و  قرآن نیز به  عنوان  کتاب آسمانی  برای  هدایت  انسان نازل  شده است تا بشر با تمسک به آن  به  قله  های  رفیع  پیشرفت  برسد.

وی قرآن را مبنای علوم انسانی اسلامی دانست و افزود: در  تمام زمینه های علمی باید از  قرآن بهره گرفت. همان طور که عنصر اورانیوم توسط متخصصان از معادن استخراج  می  شود، قرآن  هم باید توسط  افراد  صاحب  نظر  و  عالم استخراج  شود  و در  اختیار  انسان  قرار  گیرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)  ادامه داد:‌کتاب آسمانی سرشار ازدانسته های ارزشمندی  است  که  بشر  برای  ادامه  زندگی  به آن  نیازمند  است. قرآن باید مبنای  اصلی  علوم  انسانی  باشد زیرا  با  مراجعه  به  آن  نیاز  های  بشر  پاسخ  داده  می شود.

وی با تاکید شاخص های مختلف در زیر مجموعه های علوم انسانی اظهار کرد: هر رشته ای در زیر مجموعه علوم انسانی شاخص‌های خاص خود را دارد که باید توسط  اندیشمندان  همان  رشته  مشخص شوند.

روانبخش خاطر نشان کرد: در  بحث  علوم  انسانی اسلامی  ابتدا  باید  شاخص  ها باتوجه به شرایط روز مشخص  شود  و  پس  از  آن  با  مبانی  قرآنی  مطابقت  داده  شود.

وی  نداشتن  باور را مهمترین  مانع  در  مسیر  ترویج  علوم  انسانی  اسلامی خواند و تصریح کرد :  اصلی  ترین  مشکل  در  علوم  انسانی  و  اسلامی وجود باوری غلط است. عده ای بر این  باورند  که منشا علوم انسانی را باید در نظریه ها و دیدگاه های متفکران غرب جستجو کرد.

عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: ارائه علوم آماده بر گرفته  از  قبل موجب ساکن ماندن ذهن  افراد  صاحب نظر  در  این حوزه شده است .

روانبخش با تاکید بر اینکه خاستگاه علوم انسانی در غرب نیست اظهار کرد: اگر به  این  باور  برسیم می‌توان با  داشتن  منبع  عظیمی  به  نام  قرآن  در  این  علم  فعالیت  کنیم و آن را به عنوان الگو به کشورهای  دیگر که  دچار  مشکلات  فرهنگی  سیاسی هستند نیز ارائه دهیم .

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر با توجه به سرلوحه قرار دادن شعار  اصلی حضرت  امام خمینی(ره) مبنی بر  “ما  می  توانیم “٬ در عرصه های گونان‌گون شاهد خود باوری هستیم  اما متاسفانه در  بحث  علوم  انسانی  هنوز  به چنین باوری نرسیده ایم.

عضو هئیت علمی موسسه امام  خمینی  (ره  ) با اشاره به نهادینه  کردن  و توسعه  اسلامی  سازی  علوم  انسانی  تاکید کرد: در چند سال اخیر با تدابیر مهم و ارزشمند رهبر معظم انقلاب  گام های خوبی در زمینه توسعه  اسلامی سازی علوم انسانی برداشته شده است. امیدوارم به زودی با رهنودهای رهبر معظم انقلاب شاهد  رشد چشمگیری در  بحث اسلامی سازی  علوم  انسانی  باشیم.

وی افزود: اگر  توسعه  سازی  اسلامی  به  عنوان  مدل  به  مردم  ارائه  شود  باور “ما  می  توانیم”  در  بین  مردم  و  مسئولین  شکل  می  گیرد.

  روانبخش  با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در سفر به قم مبنی بر اینکه” اگر می  گذاشتند  پروژه  ای  که  آقای  مصباح  در  ابتدای  انقلاب  آغاز  کرد به  نتیجه  می  رسید امروز در  این  جایگاه  نبودیم”، خاطر نشان کرد: بسترهای تحقق علوم انسانی اسلامی در حال حاضر در حال شکل گیری است و ما همچنان در ابتدای راه هستیم.


علوم انسانی اسلامی اشرف تمام علوم است

دیدگاه‌ها برای علوم انسانی اسلامی اشرف تمام علوم است بسته هستند

عضو  هیئت علمی  پژوهشگاه فرهنگ و  اندیشه اسلامی  علوم انسانی اسلامی را اشرف تمامی علوم دانست.

 به  گزارش  ستاد خبری  نخستین  کنگره بین المللی علوم انسانی  اسلامی ، دکتر مسعود پور فرد با اشاره به ارتباط مستقیم علوم انسانی اسلامی با الگوی اسلامی پیشرفت اظهار کرد: زمانی  که از علوم انسانی صحبت  می کنیم بحث  بسیار گسترده است و  باید وارد نظام  معرفتی و  نظام دانایی  شد .

وی با تاکید بر اینکه مبنای علوم  انسانی بر گرفته از قرآن است خاطر نشان کرد:  بررسی همه  مباحث  موجود در علوم  انسانی اسلامی نیازمند بحث  قرآنی  است. کلام الهی بهترین نقشه راه است که پیروی از آن مانع انحرافات و کجروی ها در این مسیر می شود .

پور  فرد با اشاره به  شاخص  های  علوم  انسانی  اسلامی  تصریح کرد: علوم  انسانی  اسلامی  دارای  سه  شاخص اصلی مبانی، پایه و براساس  یک  فرهنگ  بومی و اسلامی است که باید  متناسب  با نظام معرفتی  موجود و با  حوزه های روشی سنخیت داشته  باشد.

عضو  هیئت علمی  پژوهشگاه فرهنگ و  اندیشه اسلامی با  تاکید بر اینکه مراحل ابتدایی تولید این علم همچنان دچار مشکل است، اظهار کرد:متاسفانه با  وجود اندیشمندان بزرگی  همچون  فارابی ،ابن سینا و ملاصدرا در  شناخت شاخص های  این  علم  عملکرد  خوبی رخ نداده است. چرا که لازمه  ایجاد  بسترهای ترویج علوم  انسانی اسلامی  شناخت این  علوم  است.

وی  با تاکید  بر خود جوش  بودن نیازها  در بحث  نهادینه کردن  این  علوم خاطر نشان کرد: ابتدا  باید  حوزه  روش شناسی مرتبط با مبانی اساسی  در این  علم  را ایجاد  کنیم و از روش  هایی که نگاه  غیر  توحیدی به انسان  شناسی  دارند فاصله  گرفته  وبه  سمت  روش های معنویت گام برداریم .

پور فرد با اشاره به دو مانع اصلی در ترویج علوم انسانی اسلامی ادامه داد : با توجه به  دیدگاه عقلا در بحث ترویج علوم انسانی  اسلامی ؛موانع ساختاری و کار گزاری موانع اصلی کار است. اگر  مانع  ساختاری مرتبط  به نهاد ها  باشد نیاز به یک تحول در این بخش وجود دارد و  اگر عامل انسانی و کارگزاری مانع باشدنیاز به آگاهی و دانش است .

وی کارگزار را اصلی ترین  مانع ترویج علوم انسانی اسلامی در جامعه اسلامی  خواند و تصریح کرد :  در حال حاضر مبنا در علوم انسانی نظریه های فرهنگی است که تاکید جدی بر کارگزار و عامل انسانی دارد.

عضو  هیئت علمی  پژوهشگاه فرهنگ و  اندیشه اسلامی با تاکید بر اینکه ترویج علوم انسانی اسلامی به معنای  نفی کامل علوم انسانی برگرفته از غرب نیست گفت:  گاهی در مفاهیم اساسی علوم انسانی که با سعادت انسان مخالف اند نمی توانیم تفاهمی ایجاد کنیم  و این بدان معنی  نیست که علوم انسانی اسلامی در تمام زمینه ها مخالف با علوم انسانی برگرفته از غرب است .