جهت مشاهده به مجموعه چکیده مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی کلیک نمایید. چکیده مقالات

به اطلاع علاقه مندان و پژوهشگران محترم میرسانیم به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در نیمه اول آبان ماه ۱۳۹۱ چکیده مقالات نخستین کنگره در این سایت قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر تدوین و تبیین چگونگی رسیدن به علوم انسانی اسلامی گفت: اگر ما در مقابل علوم غربی موضع می گیریم و می خواهیم دانشگاه ها را از آن پاک کنیم به دلیل نقص موجود در این علوم است که باعث انحراف می شود. ما می خواهیم این نقص ها را […]

بخش بین المللی نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فردا ساعت ۹ صبح با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحب نظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می شود . گفتنی است ، در این بخش ۱۵ نفر میهمان خارجی شرکت می کنند و تمام مقاله […]

تندیس جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ویژه نوآوری و نظریه پردازی توسط آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد. به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، بر اساس اعلام شورای سیاست گذاری هرساله جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به برترین نظریه و نوآوری علمی از میان جدیدترین نظریات ارائه شده در جهان و […]

علوم انسانی به شکل کنونی، مضر است

۲ نظر

تعارض برخی از مفاهیم علوم انسانی کنونی ـ که متاسفانه در دانشگاه‌های ما هم تدریس می‌شوند ـ با مبانی دین اسلام، تنها یکی از مشکلات موجود این علوم است. حجت الاسلام و المسلمین دکتر علی مصباح عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگویی کوتاه با کمیته خبری نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اشاره‌ای به این دغدغه‌ی اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی دارند که در ادامه آن را می‌خوانیم.

 ۱) نظر شما در مورد مفهوم و ماهیت علوم انسانی اسلامی چیست؟

اگر ما انسان را از نگاه دینی تعریف کنیم، و بعد متناسب با آن، روش‌های تحقیق‌مان را انتخاب کنیم، و دغدغه این را داشته باشیم که اصول و مبانی علوم انسانی مطابق با اسلام باشد، و نتایج و دستورالعمل‌های آنها مخالف عقاید و ارزش‌های اسلامی نباشد، در این صورت اسم این علوم را می‌توان «علوم انسانی اسلامی» گذاشت.

 ۲) در مقطع کنونی انقلاب اسلامی ایران، تا چه حد پی‌گیری این موضوع را ضروری می‌دانید؟

دین برنامه زندگی سعادتمندانه است. انقلاب اسلامی در پی احیای دین در همه ابعاد (و ازجمله بعد اجتماعی) آن بود. اهداف علوم انسانی و اهداف دین مقدس اسلام و انقلاب اسلامی، به نوعی هم‌پوشانی دارند. از این رو، حداقل انتظاری که وجود دارد آن است که نظریات و دستورالعمل‌های علوم انسانی نباید با دین تعارض پیدا کند. اما یک هدف حداکثری هم هست، و آن این است که  این نظریات و دستورالعمل‌ها یا مستقیماً از دین گرفته شده باشند و یا مبتنی بر مبانی دینی باشند. به نظر ما علوم انسانی‌ای که مبتنی بر مبانی اسلامی نیست، علوم انسانی ناقص و اشتباهی است و نمی‌تواند به اهدافش برسد و نه‌تنها نمی‌تواند جامعه اسلامی را به سرمنزل مقصود برساند، بلکه جامعه بشری را هم نمی‌تواند به سوی اهداف واقعی خود هدایت کند. ما باید به سوی اسلامی‌کردن علوم انسانی برویم، زیرا اهدافی که علوم انسانی دارد، فقط از طریق ارتباط پیداکردن و مبتنی‌شدن بر آموزه‌های اسلامی امکان‌پذیر است و این می‌تواند دروازه جدیدی را به روی بشریت باز کند تا حقایق را درست‌تر ببیند. در واقع، انسان و بشریتِ امروز، از یک روزنه کوچکی به علوم انسانی نگاه می‌کند. اگر از وحی و مبانی اسلامی استفاده کنیم، آنگاه بشریت می‌تواند به درک واقعیت انسان و روابط صحیح انسانی برسد.

 ۳) جنابعالی برای نحوه تداوم پی‌گیری موضوع علوم انسانی اسلامی چه پیشنهاداتی دارید؟

همان‌گونه که مقام معظم رهبری در دیدار با نخبگان حوزوی فرمودند: «ما نمی‌گوییم علوم انسانی غیرمفید است. ما می‌گوییم علوم انسانی به شکل کنونی، مضر است؛ این علوم انسانی مبتنی است بر جهان‌بینی‌ای غیر از جهان‌بینی ما.» آنچه امروز در دانشگاه، کتاب‌ها و… وجود دارد، صرف ترجمه با نگاه غیر‌انتقادی است؛ در واقع همان دیدگاه‌های ناقص و غلط غربی و شرقی به جامعه اسلامی منتقل شده است. شاید بتوان گفت، گام بعدی که باید برداشت این است که علوم انسانی را نقد عالمانه کنیم؛ البته نقدها می‌توانند روبنایی یا زیربنایی باشند. منظور از نقد روبنایی بررسی این نظریات بر اساس مبانی خودشان است؛ درحالی که، نقد زیربنایی به این معناست که مبانی آنها را به چالش بکشیم. برای این‌کار باید مبانی آن‌ها را استخراج و نقادی کرد و به عبارتی فلسفه علوم انسانی را باید نقد کنیم. قدم بعد، این است که این مبانی را به طور تطبیقی با مبانی فلسفی و معرفت‌شناختی اسلامی مقایسه کنیم و نقطه ضعف‌ها و ایرادهای آن‌ها را برملا و برطرف کنیم. و سرانجام، مرحله نهایی این است که از ریشه‌های سالمی که خودمان به وجود می‌آوریم، نهال جدیدی را برویانیم که برآمده از این عناصر صحیح باشد. البته این بدان معنا نیست که تمام مطالبی که در علوم غربی است، غلط است. بلکه معتقدیم باید آنها را نقادی کرد و عناصر صحیح آنها را استفاده و عناصر فاسدشان را کنار گذاشت. آن‌گاه می‌توان بر اساس آن مبانی صحیح، یک علوم انسانی جدیدی را پدید آورد که با اتکا به آموزه‌های اسلامی در جهت سعادت بشر کارآیی داشته باشد.


مسئولیت تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی بر عهده ی شورای عالی انقلاب فرهنگی است

دیدگاه‌ها برای مسئولیت تحول علوم انسانی با رویکرد اسلامی بر عهده ی شورای عالی انقلاب فرهنگی است بسته هستند

Dr.marandiدر خصوص تحول در علوم انسانی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. هر چند که برخی از این نظرات در تقابل شدید با هم هستند، اما بررسی همه نظرات مطرح در این موضوع توسط نهادی که بی‌طرفانه و عالمانه به سمت تحقق علوم انسانیِ اسلامی حرکت کند لازمه دست‌یابی به برخی از اهداف تعیین‌شده در دهه‌ی پیشرفت و عدالت است.

دکتر محمدرضا مرندی در گفت‌وگو با کمیته‌ی خبری نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به تفاوت اصلی میان علوم انسانی و علوم فنی و تجربی تصریح کرد: علوم انسانی مثل علوم دقیقه یا همان علوم فنی و تجربی نیستند که بر گزاره‌های معرفت‌شناختی و فلسفی و کلامی و انسان‌شناختی و جامعه‌شناختی متفاوتی استوار نباشند. ما در غیر علوم انسانی با طبیعت و با اشیاء سر و کار داریم و اشیاء هم دارای اراده نیستند و ماهیتشان پیچیده نیست. ما روابط حاکمیت پدیده‌ها را در علوم طبیعی می شناسیم اما در علوم انسانی چون با انسان و جامعه‌ی انسانی سر و کار داریم، یکسری مبانی نظری موضوعیت پیدا می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه افزود: در حال حاضر علوم انسانی موجود در دانشگاه‌های ما علومی هستند که در غرب و به طور خاص از قرن ۱۸ به بعد شکل گرفته‌اند و متاثر از نهضت ساینتیسم یا علم‌گرایی در غرب بوده و مبتنی بر یک مبانی نظری خاصی هستند که در غرب پس از رنسانس حاصل شد. یک انسان‌شناسی مادی‌گرایانه و یک معرفت‌شناسی نسبی‌گرایانه به عنوان پیش‌فرض‌های علوم انسانی و علوم اجتماعی در آن نهفته است. به همین دلیل به طور طبیعی نتایج علمی برخاسته از این مبانی نظری خیلی متفاوت از نتایجی علمی است که ما متاثر از مبانی نظری فلسفی و معرفت‌شناختی خودمان در مکتب اسلام به آن می‌رسیم.

وی در توضیح مبانی معرفت‌شناختی دین اسلام اظهار داشت: ما جهان‌شناسی‌مان دنیامحورانه نیست. معرفت‌شناسی ما نسبی‌گرایانه نیست و انسان‌شناسی‌مان غریزه‌محورانه نیست. اما انسان‌شناسی غربی که در حقیقت انسان را همانند دیگر حیوانات یک موجود غریزه محور می‌داند، وجود عنصری به نام فطرت در وجود انسان را انکار می‌کند. بنابراین موقعی که ما حرف از علوم انسانی اسلامی می‌زنیم مفهومش این است که می‌خواهیم یک علوم انسانی را حاصل بکنیم که بر گزاره‌ها و پیش فرض‌های معرفتی، فلسفی، کلامی جامعه‌شناختی و انسان‌شناختی دینی استوار باشد نه بر مبانی غربی.

عضو کمیته‌ی تحول در علوم سیاسی شورای عالی انقلاب فرهنگی در پاسخ به سوالی مبنی بر حساسیت موضوع علوم انسانیِ اسلامی در مقطع کنونی انقلاب اسلامی گفت: اینقدر این موضوع ضروری هست که عدم طرح این مسئله به منزله‌ی مار در آستین پروراندن هست. علوم تجربی و علوم فنی و مهندسی که جامعه را هدایت نمی‌کند. آنچه که جامعه را هدایت می‌کند علوم انسانی است. حال اگر علوم انسانی نتواند جامعه را هدایت کند و به سمت گمراهی پیش برد در حقیقت تمام اهداف انقلاب اسلامی و بلکه اهداف اسلام در این مسیر ذبح می‌شود. ما در حقیقت با ترویج این علوم انسانی وارداتی در دانشگاه‌هایمان، با دست خودمان برای اندیشه اسلامی و برای انقلاب اسلامی دشمن تربیت می‌کنیم. چون این علوم موجود در دانشگاه‌ها به‌گونه‌ای هستند که در تعارض با مبانی اسلامی و تفکر اسلامی ما در همه‌ی عرصه‌های علوم اجتماعی است. لذا حیات نظام جمهوری اسلامی به بازنگری در علوم انسانی است. در مرحله‌ی بعد از بقا و حیات، بحث کارآمدی و پویایی نظام اسلامی در سایه‌ی ارائه‌ی الگوهایی برگرفته شده از متن دین است که با این بازنگری‌ها در حقیقت حاصل می‌شود.

دکتر مرندی در ادامه با بیان اینکه باید کار عمیقی در این حوزه انجام بگیرد، تصریح کرد: یک نهاد مرکزی که قائدتاً باید شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد باید متولی این امر گردد. باید یک کار منسجم و عمیقی با استفاده از صاحب‌نظرانی که هم به مبانی دینی کاملاً آشنا باشند و هم با علوم جدید، صورت بگیرد. یعنی هم علوم انسانی جدید را بشناسند و هم مبانی دینی را. کار شعاری و ناپخته نباشد. یعنی این طور نباشد که ما اگر می‌خواهیم از یک چاله‌ای دربیاییم ما را در یک چاهی بیاندازند.

وی با اشاره به وجود دیدگاه‌های افراطی و تفریطی در اسلامی کردن علوم انسانی افزود: بعضی می‌گویند که علم، اسلامی و غیر اسلامی ندارد. البته یک دیدگاه طرف مقابلش این هست که تصور غلطی از اسلامی کردن علوم بشود. یعنی ما بخواهیم دوباره چرخ علوم انسانی را اختراع کنیم و اصلاً به این تجربه بشری و دستاوردهای بشری به هیچ وجه توجه نکنیم که این دیدگاه غلطی است. ما چیزهایی که دیگران تجربه‌کرده‌اند و در حقیقت انباشت علم بشری است را که نباید دور بیاندازیم، بلکه باید با معیار دینی و عقلایی خودمان بسنجیم و آنهایی که قابل استفاده است را به‌کار ببریم.

دکتر مرندی در پایان با تاکید بر لزوم استمرار و انسجام فعالیت‌های اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: این‌طور نیست که بحث تحول در علوم انسانی چیزی باشد که دو ساله انجام بشود. اولاً خود این فرایند طولانی است و باید بپذیریم و بعد هم انتها ندارد. یعنی حتی بعد از اینکه فرایند اصلاح علوم انسانی انجام شد، باید یک کمیته یا ستادی وجود داشته باشد که همواره روی این موضوع کار بکند.


استقبال گسترده پژوهشگران از نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

۴ نظر

در پی تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات از ۳۰ مهرماه به ۳۰ آبان‌ماه تعداد بسیار زیادی چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که دریافت بیش از ۱۰۰ چکیده در دو روز پایانی گواهی بر استقبال گسترده و قابل تامل استادان دانشگاه، حوزویان و پژوهشگران علوم انسانی می‌باشد.

این استقبال گسترده نشان از اهتمام خیل عظیمی از دانشگاهیان برای تحقق علوم انسانی اسلامی را می‌دهد و وظیفه‌ی برگزارکنندگان این کنگره را دوچندان می‌کند.

پس از ۳ روز از اتمام مهلت دریافت چکیده مقالات، دبیرخانه‌ی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی شاهد تماس‌ها و ایمیل‌های بسیاری به منظور تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات بوده است. با احترام به درخواست شما پژوهشگران، این مهلت تا ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۱ آذر ۱۳۹۰ تمدید می‌گردد. این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.


اصل خوداتکایی و ماندگاری تولیدات بومی

۱ نظر

Dr. Chahardoliهر چه در سی سال گذشته براساس اصل خوداتکایی تولید داخلی شد و باور «ما می‌توانیم» در آن متعین گردید ماندگار ماند و هر چه که به صرف کپی‌برداری بدون مقتضی‌سازی مصرف کردیم ثمره‌ای جز بالا رفتن کمیت به بهای از دست رفتن کیفیت نشد.

دکتر عباس چهاردولی عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در گفت‌وگو با کمیته‌ی خبری نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با تاکید بر لزوم درک مفهوم صحیح اسلامی‌سازی گفت: در حوزه‌ی مفهوم‌شناسی، علوم انسانی- اسلامی دارای دو ویژگی اساسی اسلامی و انسانی است. در واقع از یک سو منطبق بر اصول و مبانی اسلام که منبعث از آموزه‌های دین مبین اسلام است می‌باشد و از سوی دیگر تداعی‌کننده‌ی این معنی است که انسان محور اساسی و موضوع اصلی این علوم است.

وی با اشاره به نظر مفسران اسلامی در این خصوص افزود: مثلا مرحوم آیت الله شاه آبادی منظور از اسلامیت را علم یافتن به مرام اسلام می‌دانند و مرام اسلام را بر پایه دو اصل: اختصاص حکومت مطلقه به قرآن مجید و اختصاص ولایت مطلقه به مقام حضرت حجه ابن الحسن المهدی(عج) می‌دانند.

عضو هیات علمی دانشگاه عالی دفاع ملی در بیان مفاهیم انسان و علم در اسلام تصریح کرد: انسان در تعریف اسلامی آن دارای هر دو بُعد و جنبه مادی و معنوی توأمان است. بر همین اساس علوم انسانی اسلامی از منظر نوعیت، نور است، چون «العلم نورٌ» و الهی است چون «الله نور السماوات و الارض». و از منظر جنسیت؛ علوم انسانی اسلامی ویژگی کشفی دارد. در اسلام دانشمند به دنبال خلق علم نیست چون «و علم الآدم الاسماء کلها» و از سوی دیگر علم نه در آسمان و نه در زمین بلکه در قلوب مؤمنین است که تنها با تأدیب و تأدب به آداب روحانیین بر او منکشف و ظاهر می‌شود، «تأدبو بآداب الروحانیین یظهرلکم».

وی در ادامه افزود: البته فصل قریب علوم انسانی ـ اسلامی، لزوم کشف از منبع آموزه‌های اسلام ناب محمدی(ص) است که بر اساس حکمت متعالیه از طریق شرح صدر، ذوق کشفی و صفای باطنی با همراهی همت و تلاش حاصل می‌شود. به نظر حقیر فصل بعید علوم انسانی ـ اسلامی ابزارمندی آن در راستای شکوفایی و حیات انسانی است؛ البته حیات طیبه.

دکتر چهاردولی در پاسخ به ضرورت پیگیری موضوع علوم انسانی اسلامی در مقطع کنونی انقلاب اسلامی ایران ابراز داشت: با توجه به ورود به دهه چهارم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری دهه عدالت و پیشرفت نامیده شده لازمه دستیابی به پیشرفت، داشتن الگوی اسلامی- ایرانی است که اسلامیت در آن نشان‌دهنده منبع این الگو و ایرانیت یعنی توسط دانشمندان ایرانی بایستی تهیه شود. بالطبع پیشرفت و عدالت، هر دو در مسیر علوم انسانی- اسلامی رشد می‌کنند، به بیان دیگر علوم انسانی- اسلامی موتور محرکه و پیشرانه‌ی اصلی الگوی اسلامی- ایرانی و رسیدن به هدف بسط عدالت و تعمیق پیشرفت است.

وی با تاکید بر پاسخ‌گو نبودن علوم انسانی غربی در ایران افزود: دیگر صرف علوم وارداتی از غرب، پاسخگو نیست. لکن دلیل روشن و مبرز تولید علم داخلی، عقبه‌ی سی ساله‌ی نظام است، هر چه در سی سال گذشته براساس اصل خوداتکایی تولید داخلی شد و باور «ما می‌توانیم» در آن متعین گردید ماندگار ماند و هر چه که به صرف کپی‌برداری بدون مقتضی‌سازی مصرف کردیم ثمره‌ای جز بالا رفتن کمیت به بهای از دست رفتن کیفیت نشد. حضرت علی(ع) می‌فرماید: ادبارالدول باربع التمسک بالفروع و التضییع الاصول و تقدیم الاراذل و تأخیر الافاضل، اصل در علوم اسلامی تولید علم بومی و تربیت در کنار تعلیم است و الا علم صرف، حجاب اکبر است.

رئیس کمیسیون کاربردی‌سازی علوم انسانی اسلامی تداوم و پیگیری بحث علوم انسانی اسلامی را در گرو توجه به ۴ نکته کلیدی دانست و تصریح کرد: اولاً؛ تولید علم بومی نیازمند تلاش و جهاد و مجاهدت است. با رویکرد معمولی و به عنوان کاری در کنار سایر مناصب و شغل‌ها، تولید علوم انسانی- اسلامی میسر نمی‌باشد. ثانیاً؛ تولید علم انسانی- اسلامی نیازمند صبر و تحمل و استمرار است.

رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود/ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود

وی در بیان نکته سوم گفت: جهادگران اصلی این میدان، خبرگان هر دو سنگر حوزه و دانشگاه هستند، حرکت‌های منفرد و غیر مکمل هر دو حوزه به سرانجام نمی‌رسد. بنابراین زمان اتحاد حوزه و دانشگاه در حال حاضر است، در واقع دهه چهارم بستر تحقق آرمان امام راحل و سربازان او چون شهید مفتح در وحدت عملی حوزه و دانشگاه است.

دکتر چهاردولی در توضیح نکته‌ی چهارم با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری ویژه برای تحقق علوم انسانیِ اسلامی گفت: از منظر عملیاتی بایستی هم در عمق و هم در سطح با دو نگرش ژرفانگر و پهنانگر توأمان حرکت کرد. در حوزه ژرفانگری مراجع عظام و اساتید معزز حوزه و دانشگاه با فراغت بال بایستی به تولید ادبیات دینی بپردازند (به ویژه همت در پرنمودن منطقه‌ الفراغ نمایند) و در حوزه پهنانگری برگزاری مستمر نشست‌ها و کرسی‌ها به‌ویژه کرسی‌های نقد و نظریه‌پردازی بسیار مهم است، تشکیل مجامعی برای ابراز عقاید و جذب نظریات در محیطی علمی و بدور از سیاسی‌گری، از ملزومات ضروری تحقق تحول است. تحول در علوم انسانی- اسلامی نیازمند عزم و همت ملی و جدی است. بایستی تمرکز برنامه‌ها و بودجه‌ها در تمامی مراکز در راستای تولید علم انسانی- اسلامی باشد.


زمان و مکان برگزاری کنگره

دیدگاه‌ها برای زمان و مکان برگزاری کنگره بسته هستند

مرکز همایش های سازمان صدا و سیمابه گزارش کمیته اطلاع رسانی از دبیرخانه کنگره زمان و مکان برگزاری کنگره مشخص شد.

زمان برگزاری:  ۳۱  اردیبهشت ماه ۱۳۹۱

مکان برگزاری: مرکز همایش‎های بین المللی سازمان صدا و سیما