جهت مشاهده به مجموعه چکیده مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی کلیک نمایید. چکیده مقالات

به اطلاع علاقه مندان و پژوهشگران محترم میرسانیم به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در نیمه اول آبان ماه ۱۳۹۱ چکیده مقالات نخستین کنگره در این سایت قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر تدوین و تبیین چگونگی رسیدن به علوم انسانی اسلامی گفت: اگر ما در مقابل علوم غربی موضع می گیریم و می خواهیم دانشگاه ها را از آن پاک کنیم به دلیل نقص موجود در این علوم است که باعث انحراف می شود. ما می خواهیم این نقص ها را […]

بخش بین المللی نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فردا ساعت ۹ صبح با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحب نظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می شود . گفتنی است ، در این بخش ۱۵ نفر میهمان خارجی شرکت می کنند و تمام مقاله […]

تندیس جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ویژه نوآوری و نظریه پردازی توسط آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد. به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، بر اساس اعلام شورای سیاست گذاری هرساله جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به برترین نظریه و نوآوری علمی از میان جدیدترین نظریات ارائه شده در جهان و […]

استقبال گسترده پژوهشگران از نخستین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

در پی تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات از ۳۰ مهرماه به ۳۰ آبان‌ماه تعداد بسیار زیادی چکیده مقاله به دبیرخانه کنگره ارسال شد که دریافت بیش از ۱۰۰ چکیده در دو روز پایانی گواهی بر استقبال گسترده و قابل تامل استادان دانشگاه، حوزویان و پژوهشگران علوم انسانی می‌باشد.

این استقبال گسترده نشان از اهتمام خیل عظیمی از دانشگاهیان برای تحقق علوم انسانی اسلامی را می‌دهد و وظیفه‌ی برگزارکنندگان این کنگره را دوچندان می‌کند.

پس از ۳ روز از اتمام مهلت دریافت چکیده مقالات، دبیرخانه‌ی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی شاهد تماس‌ها و ایمیل‌های بسیاری به منظور تمدید مهلت ارسال چکیده مقالات بوده است. با احترام به درخواست شما پژوهشگران، این مهلت تا ساعت ۲۴ روز جمعه مورخ ۱۱ آذر ۱۳۹۰ تمدید می‌گردد. این تاریخ به هیچ عنوان تمدید نخواهد شد.

۴ دیدگاه نوشته شده است! می توانید دیدگاه خود را بنویسید

  1. مرتضی خواجوند سریوی گفت:

    به هر روی سخن آخر اینکه، چگونه است در جامعه ای دین مدار (اعم از مردم و مسئولان) روزگار می گذرانیم و از بدو تولد (ندای اذان) تا دم مرگ با آموزه ها و معارف دینی روبرو هستیم، چگونه است در ثانیه ثانیه عمر خویش با اعمال و مراسم دینی درگیر هستیم، چگونه است در تعبیر و تفسیر بسیاری (اگر نگوییم همه) رویدادها، پدیده ها و حوادث روی داده در جهان از دین کمک می گیریم و . . . اما در میان مسئولان و اساتید و به طریق اولی دانشجویان رشته های علوم انسانی التزام حداقلی به مطالعه، بررسی و کاربست آموزه ها و معارف دینی، مشاهده می شود. چگونه می شود بسیاری از نظریه پردازان غربی اعم از بی دین و دین دار با مطالعه و بررسی نوشته های دینی، نظریه پرازی می کنند اما برخی از اساتید و دانشجویان ایرانی، مطالعه چنین نوشته هایی را دور از شأن و جایگاه علمی خویش می دانند. مگر غیر از این است که امثال اسپینوزا، شوپنهاور، نیچه، فروید، یونگ و جز اینها بامطالعه، نقد و بررسی نوشته های دینی (و البته برخی علوم دیگر) در مقام سازندگان فرهنگ و تمدن تازه درآمدند. مگر امثال شهید مطهری و دکتر شریعتی با توسل به همین نوع مطالعات و بررسی ها نبود که پرچمدار نسلی انقلابی شدند. ضروری است مسئولان، اساتید و دانشجویان ما در فکر بازسازی اندیشه ها و انگاره های خویش باشند چرا که اگر این امر تحقق نیابد ما همچنان جاروکش علم غرب خواهیم بود.
    دکتر مهدی گلشنی فیزیک‌دان نظری و استاد دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی شریف در سال ۱۳۸۸ در قالب یک سخنرانی با موضوع “آیاعلم دینی معنا دارد؟” فرمودند:
    ((بیست سال پیش درحوزه های علم، صحبت از دین مجاز نبود حتی دقیقا یازده سال پیش که بنده درکنفرانسی در امپریال کالج لندن درمورد تعبیر فیزیکی نظریه نسبیت اینشتین شرکت کرده بودم. به فیلسوف مسیحی که اشاره به نظریه های کیهان شناسی درباره پیدایش جهان می کرد اسمی از خدا برد؛ بلافاصله یکی از استادان فیزیک دانشگاه استانفورد آمریکا بلند شد و گفت درکنفرانس فیزیک اتمی اسمی از خدا نباید برده شود. وضعیت درگذشته آنچنان بود و امروز درس “علم و دین طبق” نوشته مجله نیوساینتیست پررشدترین درس در دانشگاهها بوده است. فقط دردو سال اخیر بیش از دویست دانشگاه در آمریکا درس علم و دین را ارائه کرده اند)). ایشان در ادامه پس از اشاره به برداشت نادرستی که از دینی کردن علوم در اذهان جای گرفته است، می گویند:
    (( گاهی گفته می شود که مقصود از علم دینی این است که کشفیات علم را به قرآن و احادیث برگردانیم و به جای تجربه به سراغ قرآن و احادیث برویم یا از قرآن و حدیث استفاده کنیم که چگونه آزمایش انجام دهیم و غیره، ولی هیچیک از اینها مطرح نیست. مسئله در یک سطح بسیار بنیادی تر مطرح است )).
    زمانی که سخن به این جا می رسد پیش از همه باید از متولیان و مسئولان “دینی کردن علوم” سوال کرد که شما تا چه اندازه مردم را از حقیقت این امر آگاه کرده اید؟ زمانی که تصور استاد و دانشجو از دینی کردن علوم، مواردی از این دست است که “کشفیات علم را به قرآن و احادیث برگردانیم” و یا “به جای تجربه به سراغ قرآن و احادیث برویم”، چگونه می توان به چنین طرح و برنامه با اهمیتی جامه عمل پوشاند. درست در همین نکته است که حوزه فرهنگ رخ می نماید. باید عموم مردم به ویژه اقشار تحصیل کرده را با مفهوم حقیقی “دینی کردن علوم” آشنا کرد. چه اگر در این مورد غفلت روی دهد، تمام تلاش ها و اقدامات بعدی با چالش های جدی روبرو می شوند. چالش هایی از جنس ذهن های تفهیم نشده. چالش هایی که موجب می شوند مدرسین و فرگیران امروز و آینده از خود بپرسند: ” معنا و مفهوم حقیقی دینی کردن علوم چیست؟”.
    نویسنده به تمام روانشناسان، مشاوران و سایر متخصصان در این حوزه و تمام عالمان دینی توصییه می نماید ضمن مطالعه و بررسی کامل و دقیق منابع مطالعاتی و تحقیقاتی (و البته مرتبط) یکدیگر به راه اندازی مراکز روانشناسی و مشاوره که هم زمان از خدمات هر دو دسته از عالمان استفاده شود، مبادرت ورزند. اگر تلاش مشترک این دو گروه از علما با برنامه ریزی ها و طرح های پژوهشی همراه شود می تواند به برون رفت جامعه یک بام و دو هوای امروزی ما که بسیاری در آن دچار تذبذب، شک و تردید هستند کمک شایانی کند. آمار فزاینده و گسترده آسیب های اجتماعی و روانی حکایت از آن دارد که در صورت ادامه جداماندگی این دو دسته از یکدیگر، هم چنان شاهد تداوم این روند خواهیم بود.

  2. بهمن گفت:

    با سلام
    فهرست مقالات رسیده ، مقالات پذیرفته شده و مقالات چاپ شده در کتاب را اعلام بفرمایید.

    • Admin گفت:

      با سلام
      پژوهشگر محترم؛
      کتاب چاپ شده کتاب مقالات رسیده و پذیرفته شده نیست. این کتاب ویژه نامه جلد ۱ می باشد که گفت و گو با صاحبنظران این حوزه می باشد و هیچ ارتباطی با مقالات رسیده از سوی پژوهشگران نمی باشد. چاپ این ویژه نامه که ۲ جلدی می باشد و جلد دوم آن نیز درحال چاپ است اهمیت موضوع علوم انسانی اسلامی را از دیدگاه اساتید بیان می کند.