رئیس قوه قضاییه بااشاره به دلیل ایجاد تحول دینی در علوم انسانی گفت: نگاه دینی به انسان بر تحول موثر است و عده ای که از دگرگونی در علوم انسانی اظهار نگرانی می کنند و کارهای تبلیغاتی انجام می دهند که این علوم را مغایر با نظام دینی جلوه دهند، به بیراهه رفته اند.
به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی آیت الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه، درمراسم افتتاحیه که پیش از ظهر در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، با اشاره به ماهیت علوم انسانی گفت: موضوع علوم انسانی و بازنگری در این علم از اهمیت زیادی برخوردار است و همانقدر که اهمیت آن زیاد است دشواری این کار نیز بالا بوده و نیازمند کاری دقیق و حرفهای است.
وی افزود: علوم انسانی امروزه در مغرب زمین مورد استفاده قرار گرفته و قرن هاست بر اساس مبانی متعددی رشد پیدا کرده و بالنده شده است .
آملی لاریجانی به عدم توانایی در یکباره زیر و رو کردن علوم انسانی اشاره کرد و اظهار داشت: اگر ادعایی در تحول علوم انسانی وجود دارد باید به تناسب ادعا، وقت و سرمایه علمی و مادی صرف شود و یک بسیج همگانی میان علما وافرادی که دغدغه علوم انسانی دارند، ایجاد شود.
رئیس قوه قضاییه اجتناب از هرگونه تعجیل در علوم انسانی را امری مهم دانست و افزود: تصرع در علوم انسانی مبنی بر تغییر سریع در این علم نیست چراکه بحث علوم انسانی و تحول در این علم با مدت زمان کوتاه به نتیجه نمی رسد و باید بر اساس مبانی انسانی و قرآنی به سراغ این علوم رفت.
وی با بیان اینکه دغدغه در علوم انسانی منوط به دخالت نگاه انسان در علوم انسانی است، گفت: علوم انسانی راجع به انسان است و هر کدام به یک جلوه از جلوه های انسان تجلی می کند .
رئیس قوه قضاییه بااشاره به دلیل ایجاد تحول دینی در علوم انسانی بیان کرد: نگاه دینی به انسان بر تحول موثر است و عده ای که از دگرگونی در علوم انسانی اظهار نگرانی می کنند و کارهای تبلیغاتی انجام می دهند که این علوم را مغایر با نظام دینی جلوه دهند، به بیراهه رفته اند.
وی افزود: دلیل مبرهن تحول در علوم انسانی از نگاه مسلمان متدین، نگاه خاصی به انسان است که بر اساس کتاب و سنت بوده و در علوم انسانی راجع به انسان موثر است .
آملی لاریجانی با طرح این سوال که عالمان علوم انسانی بر اساس چه زبانی در حال فعالیت علمی هستند؟ اظهار کرد: ما با توجه به مباحث فلسفی، متافیزیکی و هرمونتیکی در بحث فهم، مجاری مختلفی را برای ورود در نحوههای حیات در فهم و استدلالها و حیات یک علم خواهیم داشت. من تعجب میکنم از کسانی که بحث ورود دین به ساحتهای علوم انسانی را منکر میشوند و آن را نفی میکنند.
وی ادامه داد : به عنوان مثال در علم فیزیک هر کدام از معادلات مانند حرکت، نیرو و ذره مفهومی دارد. با مقایسه علوم دیگر با علوم انسانی متوجه می شویم وقتی به عالم انسان می رسیم در آن فهم، آگاهی و عامیلیت وجود دارد این مسئله در بسیاری از بحث های مهم متافیزیکی نیز مطرح می شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به اینکه امروز در جهان فیلسوف های ملحدی وجود دارند که علوم انسانی را با تصورات خود تعبیر می کنند، گفت: دانیل دنت در کتاب خود می گوید در روزگاری که انسان ها منکر تصور دائمی در این دنیا باشند این نوع تفکر نوعی جهالت است و حتی اگر انسان ها تردید هم کنند یک انسان جاهل به شمار می آیند.
وی خاطرنشان کرد: در علم جدید حرف های تئوری داروینی را به مادیات نسبت می دهند. یعنی اگر فردی تردید را در تئوری تکامل داروینی صحیح بداند، جاهل است.
آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به خاطره ای افزود: در اوایل حضورم در دستگاه یکی از مسوولان پیشین قوه قضائیه کتابی را به من هدیه داد که در مقدمه آن کتاب مطالبی نوشته بود که به محض مطالعه آن دریافتم این مقدمه قوانین مجازات اسلامی ما را زیر سوال میبرد و خلاصه آن مقدمه این است که در تدوین حقوق و قوانین مربوط به مجازاتها باید صرفااز تجربیات غرب استفاده شود.
وی با تاکید بر تعامل تفکرات فیلسوفان ایرانی با فیلسوفان غربی خاطرنشان کرد: فیلسوفان غربی باید با فیلسوفان بزرگ و آثار برجای مانده از آنها از همچون ملاصدرا ، ابن سینا، نراقی و علامه طباطبایی آشنا شده و نسبت به آثار آنها بی اعتنا نباشند. متاسفانه در حال حاضر با سیطره فرهنگی فیلسوفان غربی در حوزه علوم انسانی، حرف های اختاپوستی به گوش می رسد که سعی در انتشار تفکرات خود و رخنه در تار و پود اندیشه کشورهای دیگر دارند.
رئیس قوه قضائیه با اعلام این مطلب که در روانشناسی و حقوق متاسفانه به اصل وجودی انسان و روح توجهی نشده است گفت: ما معتقدیم آن چیزی که بیشتر از همه خطرناک است سیطره فرهنگی است که این موضوع حتی از سیطره نظامی نیز سختتر و خطرناکتر است.
آملی لاریجانی با بیان اینکه برای فعالیت در عرصه علوم انسانی باید در سه ساحت اقدام کرد، گفت: نخست به دست آوردن پیشفرضهای علوم مختلف از جمله فلسفه، جامعهشناسی، روانشناسی و … است. ما معقول نمیدانیم که علوم انسانی را تعطیل کنیم. اکنون نباید به دنبال حذف این علوم برویم بنابراین باید پیشفرضهای آنها را در آوریم. مورد دیگر رجوع به معارف و منابع دینی برای اکتشاف نگاه انسان و در نهایت تطبیق دو مورد قبلی با یکدیگر است و بر این اساس ما باید بر روی یک پروژه مرکب سهساحتی کار کنیم.