جهت مشاهده به مجموعه چکیده مقالات نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی کلیک نمایید. چکیده مقالات

به اطلاع علاقه مندان و پژوهشگران محترم میرسانیم به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، در نیمه اول آبان ماه ۱۳۹۱ چکیده مقالات نخستین کنگره در این سایت قرار خواهد گرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با تاکید بر تدوین و تبیین چگونگی رسیدن به علوم انسانی اسلامی گفت: اگر ما در مقابل علوم غربی موضع می گیریم و می خواهیم دانشگاه ها را از آن پاک کنیم به دلیل نقص موجود در این علوم است که باعث انحراف می شود. ما می خواهیم این نقص ها را […]

بخش بین المللی نخستین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی فردا ساعت ۹ صبح با حضور علامه آیت الله مصباح یزدی و صاحب نظران داخلی و خارجی در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار می شود . گفتنی است ، در این بخش ۱۵ نفر میهمان خارجی شرکت می کنند و تمام مقاله […]

تندیس جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی ویژه نوآوری و نظریه پردازی توسط آیت الله مصباح یزدی رونمایی شد. به گزارش ستاد خبری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، بر اساس اعلام شورای سیاست گذاری هرساله جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی به برترین نظریه و نوآوری علمی از میان جدیدترین نظریات ارائه شده در جهان و […]

کنگره علوم انسانی اسلامی مهمترین رویداد علمی دهه های اخیر در جهان است

 رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی  بعداز ظهر امروز با حضور در نشست بخشی  بین الملل کنگره علوم انسانی اسلامی در سالن همایش های صدا و سیما،علوم انسانی اسلامی را مهمترین رویداد علمی دهه های اخیر در جهان خواند.

به گزارش ستاد خبری نخستین کنگره علوم انسانی اسلامی،نخستین نشست بخش بین المللی کنگره با حضور صاحب نظران عرصه علوم انسانی اسلامی از کشورهای هندوستان،مالزی، فلسطین، پاکستان، لبنان و ترکیه در سالن همایش های صداو سیما آغاز به کار کرد.

در این نشست حجت الاسلام و المسلمین رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی علوم انسانی فعلی را قادر به درک باورهای مسلمانان ندانست و گفت: علوم انسانی فعلی ، سکولار است و با ارزش های اسلامی ما همخوانی ندارد.

وی با تاکید بر اینکه علوم انسانی سکولار برای انسان و جامعه سکولار نیز کارآمدی نداشته است ،افزود: از میان دانشمندان برجسته غربی عده ای هستند که منتقد علوم انسانی سکولار هستند. یعنی ناکارآمدی علوم انسانی سکولار را مورد تایید نمی دانند.

 حجت الاسلام غلامی پشتوانه علوم انسانی سکولار طی قرون اخیر را نظام سرمایه داری برشمرد و خاطر نشان کرد:  غرب برای این علم همواره تئوری سازی و نظام سازی کرده است یا اقدامات آن را توجیه و تطهیر نموده است.

 وی علوم انسانی اسلامی را تولید کننده عدالت، اخلاق و صلح در جهان خواند و بیان کرد: علوم انسانی سکولار نه تنها به سوالات اساسی بشر درباره هستی، انسان و فرجام آن پاسخ نداده است، بلکه تلاش کرده تا صورت مسأله را در ذهن بشر پاک کند.

رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی عنوان کرد: به دنبال تولید علوم انسانی که انسان را از دوران کودکی خارج و زندگی این جهان و جهان بعد از مرگ را برای او معنادار و هدفمند کند، هستیم.

 وی با تاکید بر اینکه تولید علوم انسانی اسلامی به معنی نبود نقطه قوت در علوم انسانی سکولار نیست ،تصریح کرد: علوم انسانی اسلامی به تجربه و دستاوردهای تجربی احترام می گذارد و زیر چتر جهان بینی اسلامی از آن استفاده می کند.

حجت الاسلام غلامی کنگره علوم انسانی اسلامی را مهمترین رویداد علمی دهه های اخیر در جهان دانست و ادامه داد: در سال های گذشته  به همت متفکران مسلمان به ویژه  در ایران، کارهای مهمی صورت گرفته است که به طور مثال تاسیس بانک های موفق اسلامی در کشورهای اسلامی از ثمرات آنهاست.

 وی ادامه داد: مهم ترین گام برای شکل گیری علوم انسانی اسلامی، سرمایه گذاری برای تولید فکر و اندیشه است  و در این جهت، دست یابی به فلسفه علوم انسانی اسلامی بر کارهای دیگر تقدم دارد.

گفتنی است، فردا ۳۱ اردیبهشت ماه همایش اصلی این کنگره با حضور صاحب نظران داخلی و خارجی در عرصه علوم انسانی اسلامی در سالن همایش های صدا و سیما برگزار خواهد شد .

نظرات بسته شده است.