دسته‌ها
اخبار

علوم انسانی اسلامی تحمیلی نیست/ از نقد و مناظره استقبال می‌کنیم

ghr

به گزارش روابط عمومی مرکز صدرا، آیین رونمایی کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر حجت الاسلام احمدحسین شریفی پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۴ اسفند) با حضور مؤلف، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا و عطاءالله رفیعی آتانی دبیر علمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی در سالن کنفرانس خبرگزاری فارس برگزار شد.

همچنین در این مراسم حجت‌الاسلام غلامی با اشاره به اینکه کتاب مورد نظر یک تبیین جامع، منسجم و متقن از ابر نظریه علوم انسانی اسلامی است، گفت: ما معتقدیم امروز علوم انسانی اسلامی یک ابرنظریه است که در همه رشته‌ها به کار می‌آید. وی افزود: این کتاب نیز ابهامات و سوالات امروز علوم انسانی اسلامی را به کم‌گاهان یا افرادی که دچار سوءتفام شده‌اند پاسخ می‌دهد البته با شناخت از مؤلف کتاب مطمئناً این اثر حرف آخر را نمی‌زند بلکه کار می‌تواند تکمیل شود.

غلامی ادامه داد: از سوی نویسنده کتاب از کسانی که تمایل به نقد اثر دارند دعوت می‌کنیم و جلسه نقد هم برگزار می‌کنیم، بنابراین ما در مناظرات حاضر هستیم اثبات کنیم که علوم انسانی سکولار قادر به پاسخگویی به نیازهای جامعه ما نیست. البته باید برای همه رشته‌های علوم انسانی این کار را انجام دهیم راجع به اقتصاد، جامعه شناسی، فقه و حقوق و … به جلسه نقد احتیاج داریم، اتفاقاً مرکز پژوهش‌های صدرا و دبیرخانه دائمی کنگره این آمادگی را دارد که در هر رشته‌ای چنین نمونه آثاری را منتشر کند.

حجت‌الاسلام غلامی یادآور شد: نکته بعد که باید توجه کنیم این است که علوم انسانی اسلامی تحمیلی نیست بلکه در یک فضای کاملاً آزاد متولد شده و رشد می‌کند ایشان یادآور شدند: در آن سال‌هایی هم که کنگره علوم انسانی اسلامی تازه تأسیس شده بود، ما نگفتیم حرف، حرف خودمان است و قصد داریم حرف خود را به دیگران تحمیل کنیم؛ باید توجه داشت، علوم انسانی اسلامی در یک فضای عالمانه و آزاد رشد می‌کند، لذا سال به سال به تعداد علاقه‌مندانش در دانشگاه‌ها افزوده شده است.

وی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: ما این اثر را خدمت رییس جمهور محترم اهدا کردیم، برخی تصور کردند ما با این کار خواستیم جسارتی خدمت ایشان کنیم، خیر! ما احساس می‌کنیم آقای دکتر روحانی علاقه‌مند اصلاح علوم انسانی فعلی هستند لکن قضاوت‌هایی که راجع به علوم انسانی اسلامی دارند و در برخی نشست‌ها نیز مطرح کرده‌اند صحیح نیست، اگر ایشان بیشتر با این حوزه و کارهایی که دراین نیم قرن اخیر انجام شده آشنا بشوند قطعا کمک‌حال ما هم خواهند شد. البته تا به حال هیچ دولتی به کنگره علوم انسانی اسلامی کمک جدی نکرده است ولی مطمئنیم اگر رییس جمهور بیشتر تأمّل کنند و اجازه دهند صاحبنظران مختلف خدمتشان برسند و تبیین جدی در این حوزه داشته باشند و ابهاماتشان را برطرف کنند، به این کار کمک خواهند کرد.

وی همچنین گفت: بنابراین به هیچ وجه ما دنبال کار سیاسی نیستیم بلکه مشوقانه این اثر را خدمت رییس جمهور اهدا کردیم و امیدواریم ایشان هم آن را ملاحظه کنند.

در پایان این مراسم نیز آیین رونمایی از کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» با حضور اساتید حاضر در نشست برگزار شد.

این کتاب در ۶۲۴ صفحه با شمارگان ۲۰۰۰ نسخه به قیمت ۱۹۰ هزار ریال توسط انتشارات آفتاب توسعه منتشر شده است.