دسته‌ها
اخبار

اجازه دهند دستاوردهای علوم انسانی اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها ورود کند

ra
رفیعی در رونمایی کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی»:

اجازه دهند دستاوردهای علوم انسانی اسلامی در تصمیم‌گیری‌ها ورود کند

دبیر علمی کنگره‌های علوم انسانی اسلامی گفت: برای اجرایی‌کردن مفاهیم علوم انسانی اسلامی در جامعه، فرصت می‌خواهیم همانگونه که یک زمانی به ما فرصت نظریه‌پردازی و تولید مبانی دادند، امروز هم فرصت اجرا و عمل می‌خواهیم.

به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، آیین رونمایی کتاب «مبانی علوم انسانی اسلامی» اثر حجت الاسلام احمدحسین شریفی پیش از ظهر امروز (دوشنبه 4 اسفند) با حضور مؤلف، حجت‌الاسلام رضا غلامی رئیس مؤسسه پژوهشی علوم انسانی اسلامی صدرا و عطاءالله رفیعی آتانی رئیس کنگره علوم انسانی اسلامی در سالن کنفرانس خبرگزاری فارس برگزار شد.

در ابتدای این نشست عطاءالله رفیعی‌آتانی عنوان کرد: به عنوان فردی که در جریان فعالیت‌های علمی در کشور قرار دارم از نویسنده این اثر تقدیر می‌کنم اثری که امروز رونمایی می‌شود بسیار منسجم ، روان و جامع در قلمرو مبانی علوم انسانی اسلامی است. قصد اولیه برای نگارش این اثر درسی نبوده ولی نزدیک به اثر درسی شده است و لذا همه وجود پژوهشی، متن درسی و نوآورانه در این اثر با عنایت ویژه امام رضا (ع) که تقدیمی مؤلف به امام رضا(ع) بوده، نیز رعایت شده است.

وی با اشاره به اینکه در جریان نگارش این کتاب قرار داشته، گفت: این اثر در قلمرو فلسفه علم و علوم انسانی به عنوان مکمل درسی می‌تواند برای واحدهای درسی فلسفه علم و علوم انسانی و روش تحقیق قرار بگیرد، بنابراین انتظار این است که عموم جامعه علمی به این اثر به ویژه در جریان فلسفه علم، مدیریت و … توجه کنند تقریباً نیمی از کارهای اساتید این حوزه در کلاس درس می‌تواند توسط این کتاب انجام شود بنابراین این نوشتار به عنوان جدیدترین کار حاوی مزیت‌های زیاد و نوآوری است.

رفیعی‌آتانی در ادامه افزود: ما تا به حال با نگاه علوم انسانی از منظر مبانی و فلسفه علوم انسانی کار می‌کردیم همچنان ضریب بالایی اینها در جامعه داشت ولی به نظرم امروز گام جلوتری باید برداریم و آن هم در زندگی عملی نیاز به رویکرد علمی علوم انسانی داریم که اگر نباشد دچار آفت شده‌ایم. ما علاوه بر اینکه از مسئولان و جامعه علمی انتظار داریم از علوم انسانی حمایت کنند فرصت عمل کردن به ما بدهند، یکی از نقدهایی که گاهی به ما می‌زنند این است که در حوزه عمل وارد نشده‌اید، واقعیت این است که فرصت عمل کردن به دستاوردهای علوم انسانی از فرصت نظریه پردازی دراین حوزه کمتر بوده است.

وی با اشاره به اینکه به عنوان یک مؤمن انقلابی باید کار عملیاتی انجام دهیم، اظهار داشت: زمینه این کار را بخشی در سیاست‌گذاری‌ها و دولت‌ها صورت می‌گیرد که مسئولان باید اجازه دهند دستاوردهای علوم انسانی اسلامی در همه رشته‌ها در فرآیند تصمیم گیری ورود کند در خیلی رشته ها می‌توان این فرصت را فراهم کرد مثلا منابع و اعوجاجات را به ویژه در سیاست گذاری خارجی ازاین طریق اصلاح کرد پس قطعا رویکرد دینی وضعیت بهتری برای ما فراهم می‌کند.

رفیعی‌آتانی یادآور شد: از منظر اسلام علم با عالم متحد است پس در هویت جمعی هم همینگونه است به عنوان یک مسلمان نباید مجوز دهیم که هویت ما با یک سری مفاهیم غربی ترکیب شود کتاب علامه طباطبایی هم تصریح بر همین دارد که هویت ما عمل ما را می‌سازد، در عرصه عمل نباید آنقدر راحت کار را دست کسانی داد که علومشان ربطی به ما ندارد. از نظر سیاسی هم همینگونه است ما الان به صورت سربازان غرب جامعه‌مان را به تسخیر غربیان درمی‌آوریم و تنها تماشا می‌کنیم.

وی در پایان یادآور شد:‌ ما برای علوم انسانی اسلامی فرصت عمل کردن می‌خواهیم، علاوه بر اینکه تا به حال می‌خواستیم برای رشد این نهال زمینه‌سازی بکنیم، اگر جامعه، سیاست و اقتصاد به ما فرصت عمل ندهند این رویکرد در علوم انسانی رشد نخواهد کرد و فاصله ما از زندگی اسلامی بیشتر می‌شود، ما نمی‌توانیم روی جهتگیری‌ها، آرمان‌ها و آرم‌ها اصرار کنیم ولی در محتوا ورود نکنیم، به‌هرحال محتوای زندگی ما را دانش‌های ما می‌سازد و تا عقلانیت اسلامی رشد کند باید به این مسائل توجه کنیم.

انتهای پیام/ک