پنج گام قابل تبیین در فرآیند تحول در علومانسانی
گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
چند دسته پیشفرض هستند که در روششناسی علومانسانی به ما کمک میکنند: یک دسته پیشفرضهای ابزاری هستند, دسته دوم, پیشفرضهای استفهامی هستند, دسته سوم پیشفرضها, پیشفرضهای معنایی راهبر هستند که همان مبانی ما میباشد, یک دسته پیشفرضهای معنایی راهزن هم داریم. به این صورت که جواب آن پرسشها را از مکاتب علومانسانی بگیریم و بر پرسش تحمیل کنیم و این همان نظریه غربی است که نباید این کار را بکنیم.
مشکل اساسی ما در بحث علومانسانی دانشگاهی این است که اولاً با جدیدترین نظریههای علومانسانی است, آسیب دوم بومی نبودن علومانسانی است, آسیب سوم این است که برخی از اساتید دانشگاه ما احساس میکنند نظریههای علومانسانی, وحی منزل است؛ آسیب چهارم این است که اساتید علوم انسانی ما گرفتار فقر تولید هستند؛ یعنی به فکرشان نمیآید که خودشان نظریه جدیدی تولید کنند
برای مطالعه کامل گفتوگو به قسمت نمایش آنلاین مجله مراجعه نمائید.