معرفتشناسی قرآنی,تکثرگرا است
گفتوگو با دکتر محمد فنائی اشکوری
ما وحی را مصون از خطا میدانیم, اما عقل و حس وشهود را مصون نمیدانیم. در عین حال به ما وحی نمیشود. چیزی که ما داریم, حاصل وحی است. در اینجا باید به کمک عقل, وحی را بفهمیم وما نیز در فهم از وحی دچار خطا میشویم. شاهد این اشتباه در فهم نیز, تفسیرهای مختلفی است که از دین میشود. بنابراین با این که پیامبر معصوم است, امام از دیدگاه ما شیعیان معصوم است و در کلامش, خطا و سهو و نسیان راه ندارد, ولی معرفتهای دینی ما صفت معصومیت را ندارد. در این شرایط, عقل و وحی, معاضد یکدیگر هستند.
وقتی ما میگوییم آمپریسم یا رشنالیسم یا پوزیتیویسم و اینها را مورد انتقاد قرار میدهیم, معنایش این نیست که ما با تجربه مخالف هستیم یا با عقل مشکل داریم یا باحس مشکل داریم یا با عرفان مشکل داریم,بلکه ما با انحصارگرائی مشکل داریم؛یعنی اگر کسی بگوید راه معرفت فقط تجربه است ما میگوئیم تجربه چیز خوبی است ولی تنها راه نیست بلکه یکی از راههاست.
برای مطالعه کامل گفتوگو به قسمت نمایش آنلاین مجله مراجعه نمائید.