دسته‌ها
اخبار

اقتصاد مقاومتی با بخشنامه محقق نمی‌شود/ گفتمان‌سازی نیمی از راه است

1395030911144962_PhotoLبه گزارش روابط عمومی همایش ملی اقتصاد مقاومتی به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، موسی نجفی امروز در نشست خبری همایش ملی اقتصاد مقاومتی (پیوند فرهنگ، سیاست و اقتصاد) در خبرگزاری فارس، با اشاره به ابعاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: می‌خواهیم روی دیگر این سیاست ها را نمایش دهیم و قصدمان فقط گفتمان‌سازی است، اگر بخواهیم گفتمان این سیاست‌ها غالب شود، چه شرایطی نیاز داریم؟ آیا با چند اعلامیه و بخشنامه، موضوع فیصله پیدا می کند؟ قطعاً شدنی نیست و همه نهادهای فکری باید درگیر این موضوع شوند.

رئیس همایش اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی، محتاج فرهنگ‌سازی هستیم، باید از ظرفیت بخش ها و انسان‌های فرهنگی استفاده کرده و آنها را وارد میدان کنیم. فرهنگ اقتصاد مقاومتی، به سیاست و فرهنگ اجتماع بازمی‌گردد.

به گفته این استاد دانشگاه، با طرح جامع صورت مسئله می‌توان جواب درستی به این موضوع داد و صرفاً با جواب‌های صوری و چند بخشنامه نمی‌توان به اهداف رسید.

وی به تجربه تاریخی در زمینه اقتصاد مقاومتی پرداخت و یادآور شد: 120 سال پیش نهضت تحریم وجود داشت که این مسئله را عمیق‌تر می‌کند و در گذشته نیز سابقه داشته است. امروز گفته می‌شود اقتصاد مقاومتی برای درمان است، اما باید گفت این نگاه، شاخصی برای درد نیز هست و می‌توان میزان درد را بیان کرد.

رئیس همایش اقتصاد مقاومتی به دو ویژگی اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: تجربه تاریخی نشان می‌دهد این رویکرد از توده مردم به سمت دولت بوده و نیز به صورت کند و آرام انجام شده است و باز فرهنگ سازی نقش اصلی را دارد.

این استاد دانشگاه به کلیدواژه های خودباوری، هویت، استقلال، غیرت ملی و ابتکار در مجموعه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: اکنون در دوره استعمار فرانو هستیم که بحث اقتصاد مقاومتی را ضروری‌تر می‌کند و یک معیار سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است، به یک شعور ملی نیازمندیم که باید حساسیت را ایجاد کند. اگر این مباحث انجام شود، نصف راه را رفته‌ایم و اگر دیده نشود، به موفقیت نمی‌رسد.

انتهای پیام/م