دسته‌ها
اخبار

همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی برگزار شد

tech

اولین همایش ملی فرهنگ و تکنولوژی به همت معاونت فرهنگی دانشگاه صنعتی شریف و با حضور استادان برجسته‌ این حوزه در دانشگاه شریف برگزار شد.

 دکتر روستا آزاد، رییس دانشگاه صنعتی شریف در این همایش طی سخنانی اهمیت فرهنگ و لزوم توجه خاص اندیشمندان حوزه و دانشگاه را یادآور شد.

 وی با اشاره اهمیت فرهنگ به عنوان شیرازه و مایه حرکت‌های بزرگ تکنولوژیک اظهار کرد: سهل‌انگاری در دیدن واقعیت، نداشتن صداقت، باور بی‌بنیاد، آموزه‌های رایج، شجاعت نداشتن در حوزه تحقیقات و علم، خودبینی و خودخواهی، به دنبال رتبه و مدرک بودن و نداشتن دغدغه خدمت به مردم از راه علم و دانش، عواملی هستند که ما را با چنین کمبودها و بحران تحقیقاتی مواجه کرده‌اند.

 رییس نخستین همایش فرهنگ و تکنولوژی با تأکید بر اینکه آنچه که ما نیاز داریم، جوهر معنوی حقیقت‌طلبی است، گفت: این تصور اشتباه است که فکر کنیم نداشتن تجهیزات یا امکانات، عامل عدم پیشرفت علمی، صنعتی و فناوری است. بلکه مهم‌ترین مساله تربیت انسان‌های پاک‌نهاد در عرصه تحقیقات علمی و فرهنگی است، زیرا فرهنگ در این معنا، روح فناوری و توسعه است.

 حجت الاسلام خسرو پناه، رییس موسسه حکمت و فلسفه ایران نیز طی سخنانی در این همایش اظهار کرد: انتظار ما از اسلام این نیست که قانون نسبیت یا نیوتن را به ما بگوید. دین نیامده اینها را بگوید این کار عقل بشر است. اما در رابطه با پیوند اسلام و تکنولوژی اول باید بگویم اسلام با تکنولوژی چه پیوندی ندارد و بعد بگویم چه پیوندی دارد. اسلام با علوم پایه تکنولوژی پیوند ندارد یعنی نیامده است آن علوم را از نرم افزاری که کشف طبیعت می کند به ما بگوید. دوم اینکه اسلام نیامده تبیین کنده علوم طبیعی باشد و سوم اسلام نیامده که تکنولوژی که بر ساخته بشر است به ما بگوید. این سه ساحت کار عقل بشر است که البته در دین هم بر عقل بشر تاکید شده است اما این که انتظار داشته باشیم دین اینها را بگوید اشتباه است.

دکتر گلشنی: فرهنگی که حاکم بر تکنولوژی بود فرهنگ دنیاگرایانه است

 دکتر مهدی گلشنی، چهره ماندگار فیزیک و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی دیگر سخنران این همایش، طی سخنانی گفت: فرهنگ عبارت است از باورها، هنرها، مواریث ملی و خصلت‌های بومی و اگر فرهنگ ایرانی را چه بعد و چه قبل از اسلام بنگریم بخش عمده‌ای از آن معارف دینی است. یعنی معارف دینی، اخلاق و حکمت بخش‌های اصلی فرهنگ هستند و این فرهنگ است که حکم می‌کند جامعه به چه سمتی برود و چگونه با مشکلات عصر خود مواجه شود.

 وی با اشاره به تعریف زیبای فرهنگ توسط ناصرخسرو در هزار سال پیش تصریح کرد: متأسفانه در وضعیت فعلی در جامعه ما فرهنگ بخش فراموش شده است. علم و تکنولوژی اولویت‌های اولیه به حساب می آیند بدون اینکه به این توجه شود که جهت گیری فرهنگ و تکنولوژی به شدت متاثر از فرهنگ جامعه است. ما نمی‌دانیم که تکنولوژی و فرهنگ به چه درد می‌خورد و رابطه این دو را نمی‌دانیم.

 گلشنی تصریح کرد: فرهنگی که حاکم بر تکنولوژی بود فرهنگ دنیاگرایانه است که نتیجه آن تولید سلاح های مخرب، آلودگی محیط زیست، استثمار خارج از قاعده طبیعت، افزایش بین فقر و غنا و … را در پی داشته است، اما غرب به علت این که خود را ارزیابی و نقد می‌کند خیلی جاها در مقام اصلاح این قضایا برآمده است و نتیجه کارشان این شده که پیشنهاداتی را در رفع این آثار مخرب عرضه کرده‌اند که نمونه آن کتاب «تکنوپلی» است که توسط دکتر طباطبایی ترجمه شده و از سوی انتشارات اطلاعات به چاپ رسیده است.

 رئیس گروه فلسفه علم دانشگاه صنعتی شریف در پایان با اشاره به ضرورت ورود برخی از علمای حوزه دین و علوم انسانی در دانشگاه های تخصصی علوم پایه تاکید کرد: رشد و جهت گیری تکنولوژی فرهنگ می‌طلبد و این فرهنگ را باید از دبستان و مدرسه و سپس دانشگاه دنبال کرد و این با گرفتن تعدادی از دروس علوم انسانی توسط دانشگاه‌های علوم پایه امکان پذیر است. همان طور که در دانشگاه‌های مهم آمریکا رشته‌های میان رشته‌ای بین علوم پایه و علوم انسانی راه افتاد، ما نیز باید از نتایج مثبت کارهای آنها بهره مند شویم تا از طریق این تعامل و همکاری بین رشته‌ای نتایج درخشانی در حوزه فرهنگ و علوم اجتماعی کسب کنیم.

 اسامی اساتیدی که در این همایش حضور داشتند به شرح ذیل است:

1400083314

انتهای پیام