دسته‌ها
اخبار

فصلنامه صدرا با موضوع مردم سالاری دینی منتشر شد.

mardomsalari

هشتمين شماره فصلنامه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی (صدرا) با مدیرمسئولی حجه‌الاسلام رضا غلامی انتشار يافت. محور اصلی این شماره، موضوع مردم‌سالاري ديني است كه مجموعه متنوعي از نوشتارها و گفتارهاي اساتيد،صاحبنظران و محققان در قالب مصاحبه، مقاله، سخنراني، یادداشت و معرفي كتاب در آن به چشم می خورد. در این شماره، اهل فکر و انديشه با تاملات و واكاوي‌هاي عالمانه  کوشیده‌اند از زواياي چندسويه به كنكاش و بازنمايي مفهوم و ماهيت، مصاديق، كاركردها و مولفه‌هاي مردم‌سالاري ديني پرداخته و به تفاوت‌هاي جدي اين مكتب با مردم‌سالاري‌هاي رايج در دنيا به‌ويژه نسخه ليبرالي برشمارند.

در سرمقاله اين شماره از فصلنامه علوم انساني اسلامي تاكيد گرديده است: «… رویکرد اسلامی به مردم سالاری،حاصل آسیب‌شناسی رویکرد غربی از مردم سالاری هست. مفهوم مردم‌سالاری در اندیشه ی غربی مبتنی بر درکی مادی‌اندیشانه از زندگی بشر شکل گرفته است و چشم اندازهای سیاست ورزی در ساحت اجتماع را محدود به نگاه‌های کوتاه‌بین مادی نموده است. فقدان دوراندیشی معنوی سبب ساز آن شده است که این نظریه دچار مشکلات عدیده‌ای شود؛ چرا که عدم رویکرد به معنویت، رویکرد خودخواهانه را در این اندیشه نتیجه داده است. این آسیب  (نقصان مفهوم مردم‌سالاری در اندیشه‌ی غربی به دلیل عدم لحاظ معنویت در آن) خود آسیبی دیگر را سبب شده است؛ آسیبی که از آن می توان با عنوان «تاسیس حکومت غیرفضیلت مدار»  نام برد…

در این شماره گفتارها و نوشتارهایی از آيت الله ممدوحي، دكتر محمدباقر خرمشاد، حجت الاسلام والمسلمین دكتر محمدرضا شريعتمداري، دکتر محمد محمدرضایی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر محسن مهاجرنیا، دكترشریف لك‌زایی، حجه‌الاسلام دين‌پرور، دكترعبدالوهاب فراتی و… برای فرهیختگان و دغدغه‌مندان به موضوع مردم‌سالاري ديني فراهم گردیده است.

برای دانلود گزیده ای از فصلنامه کلیک کنید