دسته‌ها
اخبار

متفکران علوم اسلامی نظریه‌پردازی در علوم انسانی را جدی بگیرند

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی، دکتر محمد محمدرضایی استاد دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه چهارمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و سومین دوره جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی که ۴ آبان ماه در مدرسه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، پیام آیت الله العظمی سبحانی را قرائت کرد.
متن پیام به شرح زیر است:
«سَنُرِیهِمْ آیَاتِنَا فِی الْآفَاقِ وَفِی أَنْفُسِهِمْ حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ: ما به زودی آیات و نشانه های خود را در آفاق و اطراف جهان و همچنین در درون جان خود آنها به آنان نشان می دهیم تا برای آنها روشن شود که خدا حق است».(فصلت/۵۳)
خداوند از انسان می خواهد که در آیات آفاقی به عنوان نشانه های حکمت در تبین خداوند تفکر و تدبر کنند تا از این طریق حق و حقیقت را بشناسند و بدانند که این جهان باطل بنا نشده است، بلکه خلقت آن هدفمند است.
همچنین خداوند همه مخلوقات را در نهایت اطمینان افریده است و نظم و قانون مشخص به عنوان سنت های الهی بین آنها قرار داده است «قالَ رَبُّنَا الَّذِی أَعْطى‌ کُلَّ شَیْ‌ءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدى»، البته اینکه خداوند خالق همه هستی است منافاتی با اصل سببیت در نظام هستی ندارد که بعضی از موجودات علت وجود بعضی دیگر هستند.
خداست که به خورشید و ماه گرمی و درخشندی عطا کرده ، یعنی آنها را علت گرمی و درخشندگی قرار داده و باد را علت حرکت دانسته است.
اگر در دانش بشری ثابت شد که باد علت حرکت ابر یا خورشید روشنایی است و یا علت رفع فلان مرض فلان دارو است، این به معنای انکار ماوراطبیعت نیست، بلکه کشف رابطه بین موجودات عالم است و در واقع کشف سنتها و قوانینی است که خداوند در خلقت قرار داده است.
اما متاسفانه ازبعد از رنسانس در جهان غرب به دلیل تسلط تجربه گرایی و مادی گرایی برخی علوم تجربی را چه در علوم طبیعت و چه در علوم انسانی در مقابل ارتباط با ماورا طبیعت دانستند.
به گونه ای که اگوست کنت، فیلسوف فرانسوی و موسس مکتب پوزیتیویسم اعلام داشت که اکنون دوران تجربه است و دوران اعتقاد به خدا سپری شده است.
برخی دیگر برای خوشنودی الاهیون نظریه دیگری مطرح کردند و آن اینکه خدا معاد، وحی و عالم غیب را بر اساس نگاه مادی و تجربه گرایانه بنا کرده است، از این جهت خسارت های زیان باری مورد توجه جامعه بشری و دانشگاهی قرار گرفته است که باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
علوم اسلامی و انسانی یعنی حقایق و قوانین انسان آنچنان که وجود دارد مورد مطالعه قرار بگیرد نه به گونه تحریف شده آن، بر اساس منابع اسلام، انسان خلیفه خدا بر روی زمین است که با حجت الهی آفریده شده است و باید در آیات الهی و انفسی به تفکر بپردازد تا روشن گردد که همه موجودات آیات و مخلوقات خداوند حکیم تواناست.
امیدوارم همه شما عالمان در انجام مسئولیت محوله موفق و موید باشید.
اینجانب از همه دست اندرکاران برگزاری این همایش عظیم و همه اساتید و فرهیختگان حاضر تشکر کرده و از اینکه به دلیل فوت همشیره نتوانستم در بین شما حضور پیدا کنم معذرت می خواهم.
خداوند به همه ما توفیق فهم آیات الهی را عنایت کند، از همه مسئولان مراکز محترم علمی و دانشگاهی می خواهم که مساله علوم اسلامی و انسانی را جدی گرفته، تا متفکران و دانشمندان بر اساس مبانی درست به نظریه پردازی بپردازند تا علوم انسانی در جایگاه صحیح و درست خود قرار گیرد.
انتهای پیام/