دسته‌ها
اخبار

سومین جلسه‌ی شورای علمی سومین کنگره برگزار شد

congress_news13

به گزارش دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، سومین جلسه شورای علمی کنگره، چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار شد.

دکتر سید جواد امینی، دکتر فرزاد جهان‌بین، دکتر محمود حکمت‌نیا، دکتر حبیب‌الله رحیم‌پور ازغدی، دکتر عطاءالله رفیعی آتانی، دکتر سید سعید زاهد، دکتر سید مهدی ساداتی‏نژاد، دکتر امیر سیاهپوش، دکتر فرزانه فرشیدنیک، دکتر مهرداد کلانتری، دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر میثم لطیفی، دکتر محمدعلی متفکرآزاد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر علی مصباح و دکتر مسعود معینی‌پور از شرکت‌کنندگان در این جلسه بودند.

در ابتدای این جلسه دکتر جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری کنگره با معرفی دکتر لطیفی و دکتر رحیم‌پور به‌عنوان اعضای جدید شورای علمی کنگره گفت: «ماه گذشته پس از تلاش‌های شبانه‌روزی جناب آقای دکتر شریفی، کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان به این مباحث قرار گرفت».

دکتر رفیعی دبیر علمی کنگره نیز با بیان اینکه هنوز فرصت بسیار خوبی تا برگزاری کنگره داریم اظهار داشت: «بنده تصور می‌کنم با توجه به گزارش‌های خوبی که از کمیسیون‌ها می‌رسد، وضع ما نسبت به کنگره‌ی دوم به‌مراتب بهتر خواهد بود».

وی در ادامه در مورد کارهای جنبی کنگره گفت: «مدتی است که در حال پیگیری پروژه‌ای با موضوع فلسفه‌ی علوم انسانی اسلامی مبتنی بر آرای حضرت آیت‌الله مصباح هستیم که ان شاء الله تا زمان برگزاری کنگره نتایج آن منتشر خواهد شد».

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علم و صنعت ایران در مورد کتاب مبانی علوم انسانی اسلامی گفت: «این کتاب به‌عنوان متن درسی و یک منبع برای درس روش تحقیق بسیار مناسب است و نقد و بررسی آن نیز می‌تواند به‌عنوان موضوعی برای برگزاری نشست‌های علمی مورد استفاده قرار گیرد».

دکتر امینی عضو هیئت‌علمی دانشگاه عالی دفاع ملی پس از ارائه‌ی گزارشی در مورد کارهای انجام گرفته در کمیسیون مدیریت تحول علوم انسانی گفت: «برخی از مسئولین اجرایی و مدیران کشور حرف برای گفتن زیاد دارند اما فرصت برای نوشتن ندارند و تعدادشان کم هم نیست. ما برای کسب نقطه نظرات این افراد نشست‌هایی را برگزار و مجموعه‌ای تحت عنوان گفتار پژوهی منتشر خواهیم کرد».

دکتر ساداتی‌نژاد رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی با اشاره به اینکه رویکرد بسیاری از همایش‌ها در کشور، رویکرد حل‌المسائلی نیست اظهار داشت: «ما باید با صرف زمان و بودجه‌های کافی این مشکل را حل و اساتید را درگیر مسائل کشور کنیم».

دکتر زاهد عضو هیئت‌علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه علوم انسانی اسلامی در حال حاضر یک نهال تازه است و با حوصله، ممارست و هرس رشد خواهد کرد گفت: «افق پیش روی ما بسیار روشن و امیدوارکننده است. ما نقشه‌ی راهی طراحی کرده‌ایم و بر اساس آن پیش خواهیم رفت».

در ادامه‌ی این جلسه خانم دکتر فرشیدنیک با اشاره به جلسات برگزارشده در کمیسیون هنر و معماری اسلامی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای برگزاری نشست‌های تخصصی گفت: «ما تا این لحظه حدود ۵۰۰ چکیده مقاله دریافت کرده‌ایم که از بین آن‌ها ۹۰ چکیده را پذیرفته‌ایم. پس از دریافت مقالات و بررسی آن‌ها توسط سه داور، تا این لحظه ۱۴ مقاله به‌عنوان مقاله‌ی علمی ـ پژوهشی تایید شده‌اند».

دکتر لطیفی پس از توضیحی در مورد ضرورت‌ها و چگونگی شکل‌گیری مرکز نوآوری و ایده پردازی علوم انسانی اسلامی گفت: «ما در بلندمدت از طریق شناسایی، تشویق، هدایت و راهبری و شبکه‌سازی، مجموعه‌ای از ایده پردازان جوان را گرد هم خواهیم آورد».

دکتر رحیم‌پور ازغدی در ادامه‌ی این جلسه با انتقاد از نبود تبلیغات کنگره در فضای دانشگاه‌ها و محافل علمی با اشاره به روند چاپ مقالات در مجامع بین‌المللی گفت: «برخی از مجلات اگر مقاله‌ای در یک نشست علمی به نقد گذاشته نشود و پس از آن مقاله بر اساس نظریات مطرح شده در آن جلسه بازنویسی نشود، اقدام به چاپ آن مقاله نمی‌کنند. بنده پیشنهاد می‌کنم مقالاتی را که قرار است بپذیریم ـ چه علمی پژوهشی‌ها و چه نظریه‌پردازی‌ها ـ در پیش نشست‌هایی قبل از برگزاری کنگره مورد نقد و بررسی قرار دهیم».

در این جلسه اعضای شورای علمی کنگره پس از ارائه‌ی گزارش فعالیت‌های کمیسیون خود، به بحث و تبادل‌نظر در خصوص وضعیت فعلی کنگره، نشست‌های تخصصی، مقالات نظریه‌پردازانه و دومین جایزه جهانی علوم انسانی اسلامی پرداختند.