دسته‌ها
اخبار انتشارات

فصلنامه پاییز و زمستان علوم انسانی اسلامی صدرا منتشر شد.

11_12_mag

یازدهمین و دوازدهمین شماره‌ی فصلنامه پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی (صدرا) با مدیرمسئولی حجه‌الاسلام رضا غلامی در 460 صفحه منتشر و در معرض دسترس مخاطبان قرار گرفت. جانمایه‌ی این شماره را 4 پرونده شکل می‌دهد که پرونده‌ی اصلی آن معطوف به موضوع «تمدن سازی نوین اسلامی» است. در این شماره نوشتارها و گفتارهاي اساتيد، صاحبنظران و محققان در قالب مصاحبه، مقاله، سخنراني، مناظره، میزگرد و یادداشت با محوریت تمدن اسلامی و علوم انسانی اسلامی به چشم می خورد. مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا در این شماره بر آن بوده تا با تمرکز بر موضوع تمدن نوین اسلامی و پرداختن به جایگاه علوم انسانی اسلامی در آن به ظرفیت‌ های عظیم فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی بپردازد و افق های امیدبخش موجود در این عرصه را ترسیم نماید.

در پرونده‌ی «تمدن‌سازی نوین اسلامی» صاحبنظران و اندیشمندان حوزه و دانشگاه با تآکید بر جایگاه مقولاتی همچون وحی و حکمت الهی، فقه تمدن‌ساز، مهدویت و انتظار، فطرت و معنویت به الزامات و بایسته ها و نرم افزارها و سخت افزارهای موردنیاز تمدن نوین اسلامی پرداخته و نیم نگاهی هم به فترت‌ها و رخوت‌های تمدن‌های دیگر و به ویژه تمدن غرب داشته‌اند.

از موضوعات مهم دیگر این شماره، مطالب مربوط به دومین کنگره‌ی بین‌المللی علوم انسانی است که از سرفصل‌های ارزشمند آن می توان به سخنرانی‌های سه‌گانه علامه جوادی آملی در اولین و دومین نشست تخصصی علوم انسانی اسلامی و اختتامیه‌ی کنگره‌ی دوم می‌باشد. در این قسمت سخنرانی دکتر علی لاریجانی ریس محترم مجلس شورای اسلامی و مطالب سه صاحنظر برگزیده جایزه‌ی جهانی علوم انسانی اسلامی و همچنین برخی مباحث دیگر مرتبط با کنگره‌ی دوم آورده شده است.

پرونده‌ی سوم، شامل مقالات و سخنرانی‌های ارائه شده در اولین هم‌اندیشی بین المللی علوم انسانی اسلامی در بیروت می‌باشد و پرونده‌ی چهارم مربوط به دومین و سومین مناظره‌ی دو تن از صاحبنظران در باب امکان یا امتناع علمی است.

در این شماره گفتارها و نوشتارهایی از علامه جوادی‌آملی، علی لاریجانی، غلامرضا اعوانی، شیخ شفیق جرادی، مسعودالعالم چودری، علیرضا اعرافی، سیدعباس موسوی، حسن بنیانیان، علی‌رضا علی‌احمدی، احمد مبلغی، احمد رهدار، عبدالعلی رضایی، علی اصغر پورعزت، اصغر طاهرزاده، حسین کلباسی‌اشتری، مصطفی ملکوتیان، عادل پیغامی، علی پایا، حسین سوزنچی، رضا غلامی و… برای فرهیختگان و دغدغه‌مندان به موضوع تمدن نوین اسلامی و علوم انسانی اسلامی فراهم گردیده است. برای اطلاع بیشتر به نشانی اینترنتی مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا (http://www.sccsr.ac.ir) مراجعه نمایید.