دسته‌ها
اخبار

دبیرخانه کنگره علوم انسانیِ اسلامی برای هم‌افزایی با شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام آمادگی کرد

Gholami

حجت الاسلام رضا غلامی رئیس شورای سیاست گذاری کنگره علوم انسانی اسلامی به خبرنگار فارس گفت: «رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیر اساتید دانشگاه با معظم له، بار دیگر صراحتاً بر ضرورت تحوّل بنیادین در علوم انسانی به مثابه یکی از مقتضیات استقرار نظام اسلامی در ایران تأکید فرمودند».
وی افزود:«ایشان در فرمایشاتشان تشریح فرمودند که جهان بینی الهی در مبانی علوم انسانی تا چه حد نقش آفرین است و می تواند بر روی روش ها و جهت گیری های علوم انسانی اثرگذار باشد؛ در عین حال روشن است که اسلامی شدن مبانی علوم انسانی به منزله بی اعتنایی به تجارب و دستاوردهای بشری و نادیده گرفتن روش های متعارف در بخش هایی از علوم انسانی نیست.
غلامی ادامه داد:‌ «در حقیقت، در مناطق خاصی از علوم انسانی روش های تجربی جاری و ساری است و این نه تنها با ابتنای مبانی علوم انسانی بر تعالیم مترقی اسلام منافاتی ندارد بلکه با منطق اسلام در مواجهه با مسائل اجتماعی هماهنگ است».
رئیس شورای سیاست گزاری کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: «به نظر می رسد، مشکل اصلی آنجاست که جریان روشنفکری سکولار از ابتدا به دنبال انحصار گرایی در منابع و  روش های معرفتی بوده است و همین انحصار گرایی کارایی علوم انسانی و قدرت آن در حل مسائل کلان انسان و جامعه اسلامی را به شدت تقلیل داده و علوم انسانی فعلی را در جامعه ما به انزوا کشانده است؛ چیزی که امروز به راحتی قابل لمس است».
غلامی در تبیین فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار اساتید اضافه کرد: «فرمایشات رهبر انقلاب فراز مهم دیگری هم داشت و آن، لزوم قرار گرفتن فعالیت های شورای عالی انقلاب فرهنگی در عرصه تحول در علوم انسانی با مجموعه بزرگ و خودجوشی که در بیرون از شورا در این جهت فعالیت می کند در یک صراط، و همچنین هم افزایی بین این دو مجموعه بود».
به گفته غلامی، مطمئناً این خواسته رهبر فرزانه انقلاب موجب می شود تا توانائی های علمی و مدیریتی نیروهای انقلاب برای تحوّل در علوم انسانی هرز نرود و در مدت کوتاه تری امر حیاتی تحوّل محقق گردد.
وی افزود: ‌بر این اساس، دبیرخانه دائمی کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی و مراکز اقماری آن آمادگی کامل دارد در لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری از هر اقدامی برای هماهنگی و هم افزایی با شورای عالی انقلاب فرهنگی، در چارچوب منویات رهبر معظم انقلاب در این زمینه، کوتاهی نکند.
غلامی اظهار امیدواری کرد که مسئولان ذی ربط در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز با ایجاد بسترهای مساعد و خوش بینی به حرکت های خودجوش، به تحقق خواسته رهبر انقلاب کمک نمایند.

خبرگزاری فارس|۹۳/۰۴/۱۴   |   شماره: ۱۳۹۳۰۴۱۴۰۰۱۲۲۱