دسته‌ها
اخبار

علوم انسانی اسلامی تنگه احد نظام اسلامی است

191670_189

به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا، حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، رییس مرکز صدرا یکشنبه شب مورخ 28/2/93 میهمان برنامه زنده شب آسمانی در شبکه قرآن و معارف سیما بود. وی در این برنامه که به موضوع «علوم انسانی اسلامی» اختصاص یافته بود تاکید کرد: مردم با انقلاب اسلامی و تاسیس نظام جمهوری اسلامی، به جّد خواستار جاری و ساری شدن احکام و ارزش های اسلامی در رگ های جامعه شدند واگر به این خواسته اساسی توجه نشود به مردم جفا شده است. حجت الاسلام غلامی در ادامه افزود: با دفترچه راهنمای غرب که همان علوم انسانی سکولار است نمی توان نظام اسلامی را اداره کرد و به پیشرفت رسید بنابراین ما نیازمند علوم انسانی اسلامی هستیم.

رییس مرکز صدرا ضمن برشمردن اهمیت دستیابی به یک علوم انسانی اسلامی تاکید کرد، علوم انسانی تنگه احد نظام اسلامی است لکن عده ای در این 35 سال که همواره هجمه فکری و فرهنگی دشمن ادامه داشته است این تنگه استراتژیک را ترک کردند و امروز هم که یک طیف وسیعی از اساتید حوزه و دانشگاه وارد این عرصه حیاتی شده اند، به آنها خرده می گیرندو از آنها می خواهند این عرصه را رها کنند.

حجت الاسلام غلامی در ادامه افزود: علوم انسانی اسلامی یعنی پایان دادن به انحصارگرایی معرفت شناختی و استفاده هدفمند از تمامی منابع و روش شناسی هابرای شناخت و پاسخگویی شایسته به نیازهای انسان مسلمان و جامعه اسلامی.

رییس مرکز پژوهش های صدرا تاکید کرد، ما نه تنها بهره گیری موثر و به جا از روش شناسی تجربی در علوم انسانی اسلامی را لازم می دانیم بلکه برای نتایج آن در قلمرویی مشخص اعتبار و وجاهت قائلیم؛ با این وجود معتقدیم روش شناسی تجربی اساساً قادر نیست به ساحت متافیزیک که بخش اصلی زندگی انسان به این ساحت اختصاص دارد ورود کند و حکم صادر کند چرا که برای این عرصه ساخته نشده است.

حجت الاسلام غلامی با برشمردن ناکامی های علوم انسانی فعلی در ایران؛ این سوال را مطرح کرد که علوم انسانی چه دستاورد مشخصی در این 35 سال در پاسخگویی به نیازهای کلان نظام داشته است؟ وی در همین زمینه افزود: بخشی از بیماری ها و ضعف های جدی سیستم مدیریتی کشور را باید در ناکارآمدی علوم انسانی فعلی جستجو کرد.

رییس مرکز پژوهش های صدرا در پاسخ به این پرسش مجری – کارشناس برنامه که علت مقاومت در برابر اسلامی شدن علوم انسانی چیست، گفت : عده ای در داخل از سر خود باختگی، غربی شدن را سرنوشت محتوم ما می دانند لذا علوم انسانی اسلامی را فقط یک عنصر اخلال گر تلقی می کنند که نه تنها تاثیری در سرنوشت کشور ندارد، بلکه حضور کشور در معادلات جهانی را با اشکال روبرو ساخته و مقبولیت کشور را نزد کشورهای غربی از بین می برد. از طرف دیگر نباید تردید داشت که اسلامی شدن علوم انسانی، به معنای زمینه سازی برای تحقق دو آرمان اساسی انقلاب اسلامی یعنی استقلال و آزادی است و تحقق این دو آرمان به منزله مرگ غرب و نظام استکبار در کشور و برچیده شدن بساط غربگرایی در ایران است؛ بنابراین، غربگراها در داخل و خارج به جّد با اسلامی شدن علوم انسانی مقابله می کنند و تلاش می کنند از این طریق به رخنه عمیق خودشان در شبکه کادرسازی در کشور ادامه دهند.