دسته‌ها
اخبار

انتقاد از برخورد تحکّم آمیز با ساحت علم از سوی رئیس جمهور

islamicSciences

پیرو ابراز نظر چند روز گذشته جناب حجت الاسلام دکتر روحانی، رئیس محترم جمهور مبنی بر عدم امکان اسلامی شدن  علوم انسانی و انتقاد از تلاش های علمی در این زمینه، حجت الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی علوم انسانیِ اسلامی در جمع پژوهشگران دبیرخانه این کنگره گفت : اظهار نظر اخیر رئیس جمهور محترم درباره علوم انسانیِ اسلامی فاقد وجاهت علمی بود. ایشان ظاهراً با نظریه های رایج فلسفه علم و نقش کلیدی جهانی بینی و باورهای بنیادین در شکل گیری مبانی و متدلوژی علوم انسانی و اجتماعی آشنایی چندانی ندارند.

از طرف دیگر، انتظار می رود جناب آقای دکتر روحانی به جای قضاوت یکسویه و برخورد تحکّم آمیز با ساحت دانش که ظاهراً قرار است به یک رویّه تبدیل شود، اظهار نظر درباره امکان و یا عدم امکان شکل گیری علوم انسانیِ اسلامی، و یا کارآمد بودن و یا نبودن آن را به اساتید حوزه و دانشگاه و کرسی های نقد و مناظره بسپارند و برای چندین هزار استاد و محققی که لااقل طی 35 سال گذشته در این مسیر گام های بلندی برداشته اند احترام قائل شوند.

حجت الاسلام غلامی افزود، جالب است که امروز علوم انسانیِ اسلامی نه تنها در ایران، بلکه در شماری از دانشگاه های مهم جهان اسلام، طرفداران جدی دارد و برای گسترش آن، دپارتمان های علمی متعددی دایر شده است.

رئیس کنگره علوم انسانیِ اسلامی ادامه داد : ما طی ماه های اخیر خبرهایی شنیده بودیم که مدیریت بعضی دانشگاهها، از ادامه همان حمایت های ناچیز خود از فعالیت اساتید در زمینه علوم انسانیِ اسلامی نظیر اقتصاد اسلامی سرباز می زنند و امروز با فرمایشات رئیس جمهور، ریشه رفتار مدیریت جدید این معدود دانشگاه ها مشخص می شود. از نظر ما، مواجهه شبه سیاسی با علم، و ایجاد محدودیت برای رشد اندیشه های خارج از علایق جریان روشنفکری سکولار، جزء همان خط قرمزهایی است که چندی پیش جناب آقای روحانی، آنها را مانع پیشرفت علوم انسانی در ایران معرفی کرده بودند.

حجت الاسلام غلامی تاکید کرد، استدعای اینجانب از جناب آقای دکتر روحانی این است که وقتی را به شماری از اساتید و پژوهشگران  فعال در این عرصه اختصاص دهند تا ضمن تقدیم دهها مقاله و کتاب درجه یک در موضوع امکان و چگونگی شکل گیری علوم انسانیِ اسلامی و مزیت های آن نسبت به علوم انسانیِ سکولار، درباره معنا و مبنای تحول بنیادین در علوم انسانی و اثرات باز شدن چتر جهان بینی اسلامی در بالای سر آن، آزادانه به گفتگو بنشینند.

ایشان در پایان اظهار امیدواری کرد، با برگزاری این جلسه در حضور آقای روحانی و البته انجام مطالعات کافی از سوی رئیس محترم جمهور، در نظرات ایشان تجدید نظر اساسی صورت گیرد.