دسته‌ها
اخبار

کرسی آزاد اندیشی شهر اسلامی برگزار شد

korsi_azadansishiبه گزارش واحد روابط عموی مرکز صدرا، کرسی آزاد اندیشی شهر اسلامی که با حضور استادان و نخبگان دانشگاهی، شنبه، 20 مهرماه 1392 در تالار علامه جعفری دانشگاه تربیت مدرس برگزار گردید. در این نشست که به همت انجمن علمی پژوهش هنر و با همکاری معاونت فرهنگی دانشگاه تربیت مدرس، دفتر هم­اندیشی استادان و نخبگان دانشگاهی و مرکز پژوهش­های علوم انسانیِ صدرا و در راستای برگزاری کنگره بین­المللی علوم انسانیِ اسلامی برگزار شد، شهر اسلامی، چیستی و چگونگی آن،  مورد پرسش قرارگرفت.

هریک از پژوهشگران، بر اساس نگرش خود به تبیین چیستی و شرایط وقوع آن پرداختند. موافقین، با ذکر دلایلی بر این نکته تأکید داشتند که شهر اسلامی، واقعیتی تارخی است و برای درک آن بایستی ب ریشه­های تاریخی آن مراجعه نمود. منتقدین نیز در مقابل با تأکید بر ضرورت بازآفرینی دوباره شهر اسلامی، بر واقعیات و پایه­های اساسی آن تأکید نمودند.

مهندس امیرحسین فرحی نیا، با تأکید بر سازوکارهای عملی و مشخصاً توجه ویژه به ورود نرم افزارهای رایانه­ای، اینترنت، موبایل و… به شهر امروز، فاصله معناشناختی میان تلقی از شهر در جهان معاصر را با آنچه در روزگار سنتی شناخته می­شد، مطرح نمود.

از سوی دیگر مهندس سعید فرمهین فراهانی، با توجه به تعدد نگاه­ها و نگرش­های متنوع به شهر اسلامی، بیان داشت که درک از شهر اسلامی در میان افراد، بسیار متنوع­تر از آن است که بتوان اشتراکی در میان آنها گرفت. از این­رو، شهر اسلامی، مقوله­ای آرمانی است و دستیابی به آن را تنها می­توان در آرمان­های کلی جستجو کرد.

در مقابل، اساتید منتقد، به نقد این نظریات پرداختند. پروفسور محمدرضا پورجعفر، استاد گروه شهرسازی دانشگاه تربیت مدرس، با تأکید بر اجماع عمومی بر ضرورت بازآفرینی شهر اسلامی، بیان داشت که شهر اسلامی، موضوعی تاریخی نیست و بیش از تاریخ، به نگرش کسانی باز می­گردد که به بازآفرینیِ آن اقدام می­کنند.

دکتر مجتبی انصاری، رییس دانشکده هنر و معماری و دانشیار گروه معماری دانشگاه تربیت مدرس، بر اساس نظریه ویژه­ی خویش در حوزه معماری اسلامی، تأکید داشت که شهر اسلامی را تنها می­توان از طریق تعریف نگرش­های مختلف به ویژه تأکید بر اصل مجموعیت، شناخت  و نگرش­های چندتکه و تجزیه­گر که توسط رویکردهای علمی معاصر ارائه می­شوند، راه به جایی نخواهندبرد. وی در نقد نظریات ارائه شده، بر این نکته مهم تأکید داشت که مجموعیت، عنصر جدایی ناپذیر از معماری و شهرسازیِ ایرانی و اسلامی است.

در ادامه­ی جلسه، فرصتی به پرسش و پاسخ حاضران اختصاص یافت و در خاتمه، دکتر محمدجواد مهدوی نژاد، استادیار گروه معماری دانشگاه تربیت مدرس و داور جلسه، به جمع­بندی نظرات موافقان و منتقدان پرداخت و فرزانه فرشیدنیک، دبیر انجمن علمی پژوهش هنر و مجری و مسئول برگزاری کرسی، ضمن اشاره به پیشینه مباحث علوم انسانیِ اسلامی و هنر و معماری در دانشگاه تربیت مدرس، ابراز امیدواری کرد که با توجه به علاقمندی دانشجویان و پژوهشگران، برگزاری چنین نشست­هایی تداوم یابد.

DSCF4652

DSCF4659

DSCF4668-1

DSCF4686