دسته‌ها
اخبار

برای داشتن علم دینی ابتدا باید جهان بینی دینی داشته باشیم

Ayat_javadi

جمعی از اعضای شورای سیاستگذاری و شورای علمی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با حضور در محل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و در محضر ایشان به طرح برخی سوالات علمی در حوزه نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی پرداختند که معظم له ضمن ارائه مقدمه ای به این سوالات پاسخ فرمودند.

به گزارش خبرنگار اسراء نیوز: حضرت آیت الله جوادی آملی در این جلسه با بیان این مطلب که قبل از هر چیز باید اثبات شود که علم دینی داریم یا خیر، فرمودند: تا اثبات نشود که علم دینی داریم و یا به عبارت دیگر علم، دینی است یا غیر دینی، نخواهیم توانست در خصوص مبانی علوم انسانی اسلامی صحبت کنیم.

ایشان اهمیت توجه به مبانی جهان بینی را در تولید علم دینی یادآور شدند و اذعان داشتند: برای داشتن علم دینی در ابتدا باید جهان بینی دینی داشته باشیم چرا اینکه در جهان بینی الهی چیزی جز خدا، فعل او، صفات او و قول او وجود ندارد.

ایشان افزودند: در اثر چنین جهان بینی فرض ندارد که ما علم غیر دینی داشته باشیم لذا باید ابتدا به جهان بینی و فلسفه الهی توجه شود.

معظم له با نقد فلسفه علم در غرب خاطرنشان کردند: امروز در دانشگاه های غرب لاشه علم ارائه می شود چرا که علم در غرب، علمی فارغ از توجه به مبدا فاعلی و غائی است و این علم مانند یک مردار، فاقد تحرک و پویایی است.

حضرت آیت الله جوادی آملی در خصوص مفهوم خالقیت خداوند متذکر شدند: خلقت خداوند مصداق آیینه ای است که تصویر جمال حق تعالی را منعکس می کند و از انجا که چیزی در عالم نیست که مخلوق خدا نباشد در نتیجه مطالعه پدیده های عالَم می شود خلقت شناسی و خداشناسی.

ایشان در یایان این دیدار به سوالات علمی حضار پاسخ دادند که شرح این سوالات و پاسخ های حضرت استاد متعاقبا به اطلاع می رسد.