دسته‌ها
اخبار

تاکید غرویان بر 3 عنصر علم، هدف‌گذاری و همت و کار مضاعف برای پیشرفت کشور

حجه‌الاسلام محسن غرویان با تاکید بر این نکته که برای پیشرفت کشور باید به سه عنصر اساسی توجه کرد، گفت: علم، هدف‌گذاری، همت و کار مضاعف کشور را به “الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت” نزدیک می‌کند.
این استاد دانشگاه در گفت‌و‌گو با ستاد خبری همایش ملی “‌الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت” تصریح کرد: در کشور ما سه عنصر اساسی در خصوص پیشرفت وجود دارد. عنصر اول علم است که برای پیشرفت باید بر اساس روایات و آیاتی که تاکید زیادی بر دانش جامعه اسلامی دارند، دانشجویان و جوانان را به تحصیلات عالیه تشویق کنیم.
وی تاکید کرد: باید هدف نهایی از پیشرفت که عزت اسلام و مسلمین است را نیز مد نظر داشته باشیم. عزت نیز به معنای وسیع کلمه، همان پیشرفت را شامل می‌شود؛ چرا که تا پیشرفت نکنیم عزیز نمی‌شویم.
حجه‌الاسلام غرویان افزود: عنصر سوم در پیشرفت همت و کار مضاعفی است که مقام معظم رهبری فرمودند که باید مد نظر باشد. اگر بر این سه عنصر تاکید کنیم دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی می‌توانند به الگوی اسلامی پیشرفت برسند.
این استاد حوزه تصریح کرد: باید در بعد علمی نیز از سعه صدر برخوردار باشیم اما متاسفانه این سعه صدر مشاهده نمی‌شود، همچنین باید کتاب‌های مختلف شرق و غرب عالم را مطالعه و در کنار فلسفه اسلامی به شکل تطبیقی و مقایسه‌ای بررسی کنیم؛ اما بعضی سعه صدر لازم را برای این کار ندارند که نداشتن سعه صدر مانع از انجام این کار می‌شود.
وی افزود: در کنار کار مضاعف و همت مضاعف که مقام معظم رهبری در سال جاری بر آن تاکید دارند باید تقدیر مضاعف هم در مورد افرادی که کار بیشتر و همت بیشتر دارند صورت بگیرد ولی این کار در حد شعار و لفظ باقی می‌ماند و خودش مانع پیشرفت علم است.
این استاد حوزه و دانشگاه در خصوص اسلامی کردن علوم گفت: برای اسلامی کردن علوم عزم بزرگتری لازم است و باید کارشناسان حوزوی پژوهش‌های درسی لازم را برای دانشگاه‌ها انجام دهند این در حالی است که تا کنون این کارها انجام نشده است. تولید علم و جنبش نرم افزاری که مقام رهبری فرمودند نیز به صورت جدی انجام نشده است و تا این کارها انجام نشود چیزی به نام تولید علم نداریم./ انتهاي پيام